Názor: Online se letos v Česku utratí 100 miliard. Kam se bude nakupování posouvat?

Online nakupování je na vzestupu. V České republice činí aktuální meziroční nárůst neuvěřitelných 22 % a přes internet se letos prodá zboží přibližně za 100 miliard Kč. Přesto se tento obor neustále rozvíjí a transformuje a je tedy poměrně složité odhadnout všechny změny. Jisté však je, že se bude i nadále zkracovat doba doručení, dojde k rozvoji nákupů přes mobilní telefon a bude méně záležet na tom, z jaké země zboží nakupujeme. Některé jen těžko myslitelné služby začínají fungovat dokonce již dnes. Přes internet už lze pořídit auto, byt, ale i operaci v zahraničí.

Přestože období před Vánoci je pro e-shopy vrcholnou sezónou, prodeje sílí dlouhodobě po celý rok.

Obecně se velké množství služeb postupně přesouvá na internet a tento trend bude ve velké míře pokračovat. Důkazem toho budiž možnost koupit si online například ojeté auto. Německá služba Carzada dle nastavených parametrů vybere z nějakého bazaru auto, podrobí ho prohlídce a následně ho přiveze před dům zákazníka. Na něm pak je pořádně se projet a rozhodnout se, zda za něj zaplatí. Na obdobném principu funguje také Flatio, které poskytuje pronájem bytů přes internet. Nabízí virtuální prohlídku, profil majitele nebo recenze od bývalých nájemníků. A pokud virtuální prohlídky nebo fotky neodpovídají realitě, ubytuje klienta na vlastní náklady v hotelu.

Co se pravděpodobně změní už do dvou let, je způsob, jakým přes internet nakupujeme. Hlavním prodejním kanálem přestane být klasická webová stránka a nakupování se přesune do mobilního telefonu. Zatímco některé e-shopy ještě nestihly své weby přizpůsobit pro zobrazení v mobilu, už nastupují nákupní mobilní aplikace. Ty aktuálně například v Británii generují 2,6krát větší hodnotu nákupního košíku a zvyšují konverzi až o 120 %.

import-pruzkum-investice-do-znacky-se-e-shopum-vyplati-cena-neni-vsechno.jpgJednotliví hráči navíc přestávají uvažovat o České republice jako o jediném trhu. EU sjednocuje pravidla, dopravci snižují náklady na balíky do zahraničí a lidé se přestávají bát nakupovat v cizí měně. Tyto aspekty zjednodušují expanzi českých firem do okolních zemí. Odhady navíc hovoří o tom, že ochota Čechů nakupovat v zahraničí každoročně roste o více než 50 %.

Na principu mezinárodní spolupráce funguje už nyní například český web Salutara, díky kterému je možné vyhledávat a porovnávat kliniky nebo plánovat a objednávat zákroky, které nejsou časově nebo cenově dostupné v některých zemích. Za svým zdravím je tak možné cestovat po celém světě a za celou cestu platit na jednom místě.

Dojde také ke zrychlení doručení objednávky zákazníkovi. V Praze už nyní můžeme mít do devadesáti minut potraviny objednané online nebo mobil ještě ten samý den. Ale například britská služba Ocado, která rozváží potraviny, dokáže doručit objednávku ve smluvní den na tři čtvrtiny území Velké Británie.

E-shop. Ilustrační foto. Zdroj: Flicrk.com, Jorge Franganillo

Ilustrační foto. Zdroj: Flickr.com, Jorge Franganillo

Zrychlit v tuzemsku, třeba opravu pračky, zkouší nový portál Super Soused. Tato služba funguje na vzájemné domluvě lidí, kteří hledají nebo nabízejí pomoc s drobnými domácími pracemi.

Přes všechny možné i nemožné změny jsme však stále na začátku. V České republice se totiž přes internet realizuje pouze 8 % českého maloobchodu, zatímco ve Velké Británii už téměř 15 %. Právě toto číslo pravděpodobně poroste velmi rychle a bude velmi zajímavé sledovat, čeho všeho se v brzké době dočkáme.

Diskuze k článku