Vizuální vyhledávání je trend budoucnosti, zejména v e-commerce

Většina z nás je zvyklá na internetu napsat vyhledávací dotaz a pak ve výsledku vyhledávání najít požadovanou odpověď. Technologický pokrok nám však ukazuje i další cesty, jakými se může vyhledávaní v budoucnu ubírat. Kromě hlasového vyhledávaní bychom měli zpozornět také u vyhledávaní vizuálního.

Jelikož se v marketingové agentuře eVisions specializujeme na optimalizaci pro vyhledávače (SEO), zajímá nás, jaké jsou v této oblasti trendy. Pojďme si proto představit hlavní hráče na poli vizuálního vyhledávání.

Když jste v minulosti potřebovali zjistit, zda je profil uživatele na internetu falešný, vzali jste profilovou fotku uživatele, otevřeli si vyhledávač Google a přes vyhledávaní pomocí obrázků zjišťovali, zda je fotka unikátní, nebo z databanky. Tímto způsobem jsem se s vizuálním vyhledáváním setkal poprvé před několika lety i já. Za tu dobu se však hodně změnilo a nejvíce se tato oblast vyvinula za poslední rok. Kde všude se s vizuálním vyhledáváním můžete potkat?

Google Lens

V květnu 2017 představil Google na konferenci Google I/O novinku Google Lens. Tato technologie dokáže rozeznat objekty i text pořízený kamerou fotoaparátu nebo nahraný obrázek z mobilního telefonu. Využití Google Lens jsou různé, tady je několik příkladů:

  • Určitě vás také irituje, když na dovolené po příchodu do hotelového pokoje zjistíte, že defaultně nastavené heslo k Wi-Fi obsahuje zhruba tak milion čísel a velkých a malých písmen. S Google Lens stačí kód vyfotit, např. ze spodní strany modemu, a technologie vás automaticky připojí.
  • Zůstaňme u příkladu s dovolenou. Pokud budete někde poprvé a ráno budete hledat místo na snídani, pomocí Google Lens vyfotíte výlohu prodejny a technologie vám vyhledá údaje o prodejně i recenze.
  • Kromě těchto funkcí Google Lens rozpozná také běžné objekty, ke kterým vám dohledá i název.

Pinterest Lens

Pokud sledujete naše Novinky z onlajnu, určitě víte, že dalším hráčem na poli vizuálního vyhledávání je Pinterest. Ten přišel tento rok s aplikací Pinterest Lens a také s rozšířením Pinterest Button pro prohlížeče, díky kterému můžete vyhledávat na celém webu i mimo Pinterest.

Funkce Pinterest Lens je součástí mobilní aplikace Pinterestu a funguje podobně jako Google Lens. Stačí vyfotit objekt, který vás zajímá, a Pinterest vám zobrazí relevantní piny/obrázky, jež budou odpovídat vyfocenému. Veškeré výsledky jsou závislé na tom, zda Pinterest nalezne piny, které se budou shodovat s pořízenou fotografií.

K tomu, abyste mohli využívat vizuální vyhledávání i na internetu, si musíte instalovat do prohlížeče Pinterest Button, který je ale nyní dostupný pouze pro Google Chrome. Výhodou je, že vyhledávaná věc nemusí zabírat většinu obrázku. Můžete si označit i jen jeho konkrétní část, která vás zajímá. Pokud například na webu uvidíte fotku své oblíbené herečky s kloboukem, který spadá do kategorie „must have“, stačí označit pouze klobouk a Pinterest vám zobrazí relevantní piny, kde klobouk najdete.

Vizuální vyhledávání jako budoucnost e-commerce

Zmínil jsem Pinterest a Google, jejichž nástroje pro vizuální vyhledávání zřejmě zaujmou nejvíce uživatelů. Nesmím ovšem rozhodně opomenout britský ASOS. Ten se stal prvním e-shopem, který implementoval vizuální vyhledávaní do své mobilní aplikace. Princip je stejný jako u Pinterest Lens – stačí otevřít aplikaci, aktivovat fotoaparát a vyfotit požadovaný předmět, který zrovna hledáte. Získáte tak rychlý přístup přímo do produktové karty shodující se s pořízenou fotografií.

Myslím si, že Pinterest Lens a ASOS trefili hřebík na hlavičku. Věci, které vidíme kolem sebe nebo na někom okolo sebe, ovlivňují náš nákupní chtíč nejvíc a pokud nyní dostaneme nástroj, kterým můžeme okamžitě zjistit, kde se daná, nebo podobná věc nachází a kolik stojí, zřejmě to zvýší šanci, že tu věc hned koupíme, než abychom ji pracně hledali večer na desktopu či mobilu přes fulltext.

Pinterest nyní využívá více než 175 milionů aktivních uživatelů měsíčně. V České republice zatím slouží spíše jako inspirace než jako nástroj pro e-commerce, proto zde chybí velká základna „pinnerů“, ovšem pro firmy, jež Pinterest již využívají, to může být do budoucna konkurenční výhoda.

Pinterest Lens je už teď dostupný i v Česku, ale zatím jen v beta režimu. Výsledky vyhledávání vám tak neukážou žádný český e-shop, respektive jeho piny, na to si budeme muset ještě chvilku počkat. Až pak dokážeme objevit plný dosah této novinky. Co se týká e-shopu ASOS, jeho funkce pro vizuální vyhledávaní by měla být brzo dostupná i mimo Spojené království. Pakliže si však svůj mobilní telefon nastavíte na region United Kingdom, můžete si novou funkci vyzkoušet už dnes.

Máme se na co těšit

Zatím je jasné, že jak Google, tak Pinterest nám dávají do ruky nástroje, jež nám usnadní život a ušetří možná pár minut času. Obecně je vizuální vyhledávaní trendem, který bychom i jako marketéři měli brát v potaz. Tento rok je pro vizuální vyhledávaní zásadní a dokazuje to právě i snaha e-shopu ASOS a dalších.

Proč se to děje, je myslím zřejmé, a svědčí o tom čísla, která e-shop zveřejnil. 80 % veškeré návštěvnosti přichází na ASOS přes mobilní zařízení. Dostali jsme se sice až k responzivním webům, ale vyhledávat pomocí mobilu bývá stále komplikovanější než vyhledávat na desktopu. Na to reaguje právě vizuální (potažmo i hlasové) vyhledávání, které má uživatelům zrychlit a zpříjemnit jejich cestu za výsledkem vyhledávání.

Kromě zmíněného Googlu, Pinterestu nebo e-shopu ASOS se prvky vizuálního vyhledávání snaží implementovat také Amazon, eBay nebo Bing, kteří vycítili potenciál technologie. Jsem proto zvědavý, co v této oblasti přinesou následující měsíce a do jaké míry tento trend zamíchá se způsobem, jakým jsme v současné době zvyklí nakupovat.

Diskuze k článku