V Česku se začínají rozjíždět odložené platby. Nabízí je také Alza a Mall.cz

Není to žádná horká novinka, ale přeci jen se na českém trhu teprve rozjíždí. Odložené platby jsou mechanismem, na který naskakuje čím dál více e-shopů, protože zjišťují, že na tom nakonec mohou vydělat. Pohodlné je to totiž především pro zákazníka, který pak může utratit více peněz.

Jedním z průkopníků odložených plateb v České republice je Twisto. Český, rychle rostoucí startup aktuálně spolupracuje s více než 300 většími či menšími e-shopy, kde mohou zákazníci nakoupit a zaplatit až později. Nyní s možností odložení platby přišel Mall.cz, dvojka na českém e-commerce trhu. V listopadu podobnou službu spustil i jeho největší konkurent Alza.

Dobírka 2.0

Zákazníci při nákupu na Mall.cz volí v 60 procentech dobírku nebo platbu při vyzvednutí zboží na pobočce. Podle Adama Kolesy, který je v Mall Group zodpovědný za finanční služby, k tomu mají hlavně dva důvody: zboží chtějí před zaplacením vidět nebo chtějí mít možnost jej okamžitě vrátit.

Proto se pro Mall.cz jeví spuštění služby pro odložení platby jako logické řešení. „Chtěli jsme zákazníkům nabídnout moderní variantu dobírky. Odložená platba přes Lymet je vlastně něco jako dobírka 2.0,“ vysvětluje Adam Kolesa. Mall.cz vsadil na řešení Lymet.cz, které provozuje finanční skupina Home Credit.

Pro zákazníka to znamená, že si bude moci na Mall.cz při platbě nově zvolit odložení platby. Za takový úkon se nic neplatí, stejně jako se neúčtují žádné úroky a platbu lze odložit až do 51 dnů, pokud si u Lymet.cz ověříte účet. Jinak lze platbu odložit jen o 26 dnů. Mall.cz samozřejmě kalkuluje s tím, že bude jeho nová služba hojně využívaná právě před Vánoci.

Předvánoční úspora

„Věříme, že lidé během Vánoc ocení možnost zaplatit za některé dárky až v lednu, ať už kvůli menšímu tlaku na rodinný rozpočet nebo možnosti zaplatit pouze za dárky, se kterými se trefí do přání svých blízkých,“ doplňuje Kolesa. Mall.cz předpokládá, že letos jeho zákazníci přes odloženou platbu pořídí dárky v hodnotě 30 milionů korun.

Přestože si významný hráč na českém e-commerce trhu nevybral výše zmíněné Twisto, jeho zakladatel a CEO Michal Šmída je za krok Mall.cz rád. „Pro trh je spuštění odložených plateb na Mall.cz velmi dobrou zprávou. Z našich zkušeností vyplývá, že zákazníci vnímají možnost odložení platby především jako benefit,“ vysvětluje Šmída. Podle něj odložená platba zákazníkům přibližuje zkušenost z nákupu v kamenném obchodu.

V předvánočním shonu to zároveň pochopitelně znamená možné úspory, respektive mnohem menší zatížení rozpočtu a rozložení investice do většího časového úseku. V tomto ohledu je odložená platba mnohem přívětivější než například spotřebitelský úvěr. Na rozdíl od něj je bez úroků.

Bez úroků

Proto na podobný model naskočila v minulých týdnech také Alza, e-shopová jednička. Její služba Třetinka je ovšem odložená platba jen zčásti, respektive ze třetiny. Když Třetinku využijete, musíte Alze zaplatit třetinu částky rovnou, na doplacení zbytku pak máte až tři měsíce. Opět je vše bez poplatků a úroků.

„Vyšší platební komfort nezatížený úvěrem jsme na trhu pro naše zákazníky postrádali,“ uvedl ke spuštění nové služby finanční ředitel Alzy, Jiří Ponrt . Jeho slova jen potvrzují probíhající změny na trhu, kde jsou odložené platby a další podobné finanční služby pro zákazníka na vzestupu.

Když Alze do tří měsíců zbylé dvě třetiny z částky nedoplatíte, musíte zboží vrátit. Alza nicméně zatím neodemyká Třetinku pro všechny. Začala u svých prémiových a VIP zákazníků a nyní službu rozšířila na další registrované uživatele, kteří již dříve na Alze nakupovali. Třetinka lze pak použít u zboží zhruba od 5 tisíc korun.

Na rozdíl od Mall.cz a dalších si Alza řeší odložené platby sama, protože si to jednoduše může dovolit. „Třetinku jsme interně sami vymysleli a implementovali do systémů, za což patří dík zejména našemu IT oddělení,“ doplňuje Ponrt. Pro své finanční služby, jako jsou operativní leasingy, nicméně Alza od Twista využívá jeho skóringový nástroj Nikita.

Diskuze k článku