Rozšiřujete e-shop, ať už na východ, nebo západ? Máme pro vás data

Rozšiřujete e-shop do Rumunska či Německa 2

Online prodeje již několik let strmě rostou a podle analýz v okolních evropských zemích mají ještě stále kam růst. Navštívili jsme jubilejní 10. ročník konference E-commerce forum, kde se představili zástupci největších e-commerce projektů z ČR a okolních zemí. Pokud vašemu e-shopu už český trh nestačí, zaostřete a začněte počítat s námi. Máme pro vás data, která vám pomohou při rozhodování, jestli má expanze smysl.

Na konferenci se představili zástupci největších evropských digitálních agentur, kteří s daty z e-commerce sektoru pracují na denní bázi. S účastníky se podělili o své zkušenosti a poradili, co dělat, pokud se chce e-shop dostat na další evropský trh.

Na konferenci pořádané agenturou Dark Side a asociací ADMEZ zazněly zkušenosti jak z východní, tak západní Evropy. Tvrdí, že trendy v logistice jsou dosti podobné. Cílem je mít všude sklady a umožnit zákazníkům doručovat zboží ideálně v den jejich objednávky.

Srovnávání českého e-commerce trhu s ostatními evropskými zeměmi může být oříšek. Mnoho českých e-shopů začíná svoji expanzi nejčastěji na Slovensku, i když tamní trh je 4krát menší než český, a tak je vlastně velká otázka to, jestli se expanze k východnímu sousedovi vyplatí. Zkušení zástupci velkých českých e-shopů jako Alza, Notino či Footshop potvrdili, že se jim v minulosti dalekozrakost po vzdálenějších trzích vyplatila.    

Srovnali jsme pro vás dva velmi rozdílné e-commerce trhy, co se do velikosti a objemu týče. Odborníci se však na konferenci shodli, že mnohdy „nemá smysl honit tygra, když je krysa mnohem chutnější“.

Rumunský e-commerce trh

Data a zajímavosti představil Marius Lazarescu z rumunské agentury Today’s. Podle něj je jedním ze specifik tamního trhu nutnost ověření pravosti značky – Rumunsko je totiž jedním z největších plagiátorů, a tak se Rumuni oprávněně obávají, že značkové online zboží je ve skutečnosti tak trochu neznačkové.

U zákazníků si nové online obchody nejdřív musí vybudovat důvěru. Rumuni se totiž opět obávají, že se může jednat o podvrh. Pokud vás trh zajímá, Lazarescu doporučuje mít v zemi pobočku a lokálního zástupce. Pouze s e-shopem se to prý utáhnout nedá nejen díky velkým kulturním rozdílům.

Rumunský e-commerce trh 2017

V jaké hodnotě můžete v Rumunsku očekávat kampaně?

  • Průměrná CPC v Google vyhledávání a GDN je od 2,6 Kč do 8 Kč.
  • Průměrná CPC v Facebook je okolo 3 Kč.
  • Průměrná conversion rate je v Rumunsku 0,8–1 %.
  • Doručená měsíční kampaň je první 3 měsíce okolo 1 000 eur a dále zvyšujte na 4 500 eur (118 000 Kč).
  • Průměrný měsíční poplatek za agenturu je od 7 900 Kč do 10 500 Kč.
  • Poplatky za doručení se v Rumunsku pohybují mezi 3–5 eury. Rumuni milují poštovné zdarma. Můžete využít služeb Zásilkovna, která působí i Rumunsku.

Německý e-commerce trh

Data uváděl Michael Nitsche z německé agentury Haendlerbund. Upozornil na to, že Němci mají od e-shopů velká očekávání a jsou složití zákazníci. Standardem je například možnost bezplatného vrácení zboží, zákazníci jsou velmi citliví na ochranu dat a důvěřují „certifikátům důvěry“. Faktura je běžná platební metoda. Používá ji 29 % spotřebitelů.

Pokud zde chcete podnikat, musíte vypadat jako „západní“ firma. I lokální telefonní číslo hraje u zákazníků roli. A mějte v Německu pobočku – pouze s e-shopem se to utáhnout nedá.

Německý e-commerce trh 2017

Jaké můžete očekávat e-commerce trendy na obou stranách Evropy?

  • Neplacená návštěvnost webu/e-shopu z vyhledávačů již dávno nemá největší podíl vůči ostatním kanálům. Snažte se hledat další způsoby, jak ji zvyšovat.
  • Zvyšujte počet klíčových slov u vašich PPC kampaní. V Alze jich např. používají na 400 000.
  • Big data a personalizace, to jsou řešení budoucnosti. Za obojím však stojí dlouhodobé testování a snaha o co nejlepší segmentaci.
  • U mladých značek se často mění slovník při komunikaci se zákazníkem. Dělejte to taky a určitě se vám to vyplatí.
  • Čeká vás robotizace, nezaspěte dobu.
  • V rámci inovací pravidelně aktualizujte své weby, dělejte běžné věci jinak.
  • After sale a customer care (zákaznická péče) jsou základy úspěšného prodeje.
  • Sdílené platformy a spolupráce napříč různými segmenty přináší úspěchy.

Diskuze k článku

  • Tomas Vrtik

    V prípade, že máte záujem expandovať do zahraničia, radi pomôžeme. Viac info na http://www.expandeco.com