Rok 2016 v české e-commerce: Rok růstu a technologií

Jak vypadal končící rok 2016 na české e-commerce scéně? Skupina Rockaway opět hodně nakupovala. Dotáhla do konce loňské akvizice Mallu a Heureky. Na to reagovala Alza a za velkého zájmu médií s tímto cenovým srovnávačem ukončila spolupráci. České e-shopy se ve velkém připravovaly na mobilní éru, vyzkoušely několik moderních způsobů doručování zboží a výsledky celé e-commerce trhaly rekordy. Ale pojďme si to rozebrat hezky popořadě.

Strmý růst

Českému internetovému prodeji se v roce 2016 mimořádně dařilo. Zatím jsou pro letošek k dispozici pouze odhady, ale roční obrat za online zboží a služby dosáhne bezmála 100 miliard korun. Loni to přitom dle Asociace pro elektronickou komerci bylo „jen“ 81 miliard, před čtyřmi lety dokonce polovina. Podíl celé e-commerce na českém maloobchodu činí 9,2 procenta a vývoj v zahraničí naznačuje, že online obchod zdaleka nedosahuje svého potenciálu.

Průměrná platba zákazníků na českém internetu za nákup zboží a služeb stoupla podle PayU na 1324 korun a Češi tak utrácejí během jedné transakce zhruba dvakrát víc než v Polsku.

„Druhý rok v řadě dosáhla česká e-commerce růstu o více než 20 procent. To je skvělý výsledek, který jen potvrzuje úspěšnost a kvalitu našich internetových obchodů. Předvánoční období bylo vyvrcholením povedeného roku 2016,“ shrnuje výkonný ředitel  APEK Jan Vetyška.

A na toto úspěšné období prakticky ihned navážou povánoční výprodeje a pojede se vesele dál vstříc ještě lepším zítřkům.

Rok Rockaway. Moment, to už tu jednou bylo…

Rok 2015 jsme zde nazvali Rokem Rockaway a směle bychom tak mohli označit i rok letošní. Skupina Jakuba Havrlanta až do léta čekala na schválení loňských akvizic – Mallu a Heureky – antimonopolním úřadem. Po dlouhém posuzování dal ÚOHS k dokončení transakce v hodnotě 5,4 miliardy korun svolení. A ze skupiny Rockaway se tak pod hlavičkou Mall Group stal největší hráč na českém e-commerce trhu.

jakub-havrlant-rockaway

Nejen velikost Rockaway, ale zejména napojení na cenový srovnávač Heureka vyvolalo na českém trhu obavy ze ztráty nezávislosti. Nejsilnější konkurent, Alza, za velkého zájmu médií rovnou s Heurekou ukončil spolupráci. Spustil také web Bezheureky.cz, kde vedle vysvětlení nabízí dalším e-shopům pomoc a radu, jak „žít“ bez důležitého cenového srovnávače, kterým se řídí řada zákazníků, jenže možná taky shromažďuje od firem až moc informací a vlastní pravidla si podle mnohých uzpůsobuje tak, jak se jí to hodí. Kauza měla i soudní dohru. Soud však rozhodl, že informace na stránce Bezheureky.cz jsou nepodložené. Alza tedy svůj boj přemístila alespoň na doménu .com.

bezheurekycom

Rockaway letos po ročních odkladech otevřel s finanční skupinou Roklen crodwfundingovou investiční platformu Fundlift, která se chlubí jedním projektem za druhým. Na začátku letošního roku stihl koupit největšího českého online prodejce zájezdů Invia, obratem z něj ale (zřejmě nadpoloviční) podíl prodal čínské investiční skupině CEFC. To však nebylo zdaleka všechno. Rockaway na začátku roku investoval do „albánského Seznamu“ Gjirafa.com dva miliony USD.

S finanční podporou Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a skupiny PPF si Havrlant nadělil pod stromeček cenové srovnávače Árukereső.hu, Compari.ro a Pazaruvaj.com, tedy lídry na trzích v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku. Před pár dny si pak skupina Rockaway pořídila největší německou online cestovní agenturu ab-in-den-urlaub.de (AIDU) a online prodejce letenek fluege.de. Portály cestovního ruchu s ní koupila čínská skupina CEFC.

Hlavně rychle. A zajímavě

E-shopy si také začaly uvědomovat, že mít pouze nejnižší cenu nestačí. Lidé dnes očekávají hlavně pohodlný nákup, a to i z mobilních zařízení a pro ty, co chtějí přežít je vyladěný mobilní či responsivní web nutností. Ti pokrokovější už zkoušejí i vlastní mobilní aplikace. Jedním z hlavních trendů je také snaha o zrychlení doručení zboží zákazníkovi.

2

Mall.cz například na konci listopadu jako první český e-shop otestoval automatické doručování zásilek pomocí dronů. Zatím tak trochu na oko. Balíček zařízení předalo za tři minuty, hlavně proto, že příjemkyně na něj čekala v zásadě přes pole na své zahradě. „Díky úspěšnému testu jsme lépe připraveni na diskuzi ohledně možných legislativních změn,“ uvedl Jakub Havrlant a naznačil tím, že reálné doručování drony je přeci jen daleko.

Přenést svou logistiku do nového století se v tuzemsku pokouší i online supermarket Rohlik.cz, který začal testovat autonomní doručovací roboty. Co myslíte? Dorazí k nám budoucnost už v roce 2017? Necháme se překvapit…

_dsc0521

Diskuze k článku