Online nákupy? Ve světě lidi stále častěji sahají po mobilu, Česko je ještě trochu pozadu

e-commerce

Mobilní zařízení už jsou po celém světě primárním prostředkem přístupu k internetu. Z klasických počítačů se tak nepřesouvá pouze prohlížení webových stránek, využívání elektronické pošty či sledování videí, ale rychle rostou také nákupy z mobilů a tabletů.

Podle nové studie Mobile Advertising Forecasts, kterou vydala mediální agentura Zenith, připadne v příštím roce mobilním zařízením 75 procent celosvětového používání internetu.

podil-mobilnich-zarizeni-na-pouzivani-internetu

Značky si tento trend dobře uvědomují a snaží se lidem nakupování přes mobil co nejvíce zjednodušit. Pokud chtějí získat náskok před svými konkurenty, soustřeďují se na vylaďování svých mobilních platforem – mobilních verzí či responsivních webů, ale také e-shop aplikací.

Že se jim to vyplácí a zájem lidí o mobilní nakupování rychle roste, dokládají i čísla Zprávy o stavu mobilní komerce za první pololetí 2016 společnosti Criteo, která se zabývá oblastí technologie výkonnostního marketingu.

Z globálního pohledu je poměr obchodních transakcí prováděných online z PC a mobilu zhruba 50 na 50. Ale v některých zemích již mobilní zařízení začínají v online obchodování převládat. Ve střední a východní Evropě (CEE) jsme v tomto směru trochu pozadu, přes mobil se zde uskuteční pouze každý čtvrtý internetový nákup.

Pár čísel z regionu CEE:

  • 64 % všech mobilních transakcí probíhá přes přístroje s Androidem
  • 19 % veškerých elektronických obchodních transakcí probíhá přes mobily (celosvětový průměr 39 %)
  • s podílem nákupů z přenosných zařízení vedou se 61 % chytré telefony nad tablety s 39 %

„Obchodování prostřednictvím mobilních zařízení dosáhlo bodu zvratu a chystá se překonat prodeje realizované prostřednictvím stolních počítačů díky tomu, že prodejci nadále zdokonalují své mobilní obchodní platformy,“ prohlásil Elie Kanaan z Critea.

e-commerce

Sofistikované aplikace jsou motorem většího utrácení. I v Česku

Špičkoví obchodníci vědí, že se musejí soustředit na přehlednost, jednoduchost, intiuitivnost a užitečnost.

Vlastnosti jako rychlé zobrazení, offline obsah, push notifikace, personalizace a přístup k nativním funkcím komfort při nakupování prostřednictvím mobilních zařízení ještě zvyšují. Vítězné budou ty firmy, které zákazníkům vytvoří stejný zážitek na různých typech zařízení.

Že snadný a pohodlný nákup z mobilu vede k nárůstu nákupů, potvrzují i příklady z Česka. Nedávno spustil responzivní web například je Mall.cz. Oproti původní mobilní verzi zaznamenal nárůst konverze a navýšení počtu transakcí o 20 – 30 procent. Mobilní nákupy tak tvoří již přes 15 procent obratu, a podíl nadále stoupá. Lidí, kteří si přes mobil zboží prohlížejí, je ale daleko víc. Poměr prohlížených produktů na PC oproti mobilním zařízením je 1:3.

„Při vývoji jsme se soustředili na zefektivnění procesu zakoupení zboží, aby uživatelé neměli potřebu finální nákup provádět na PC, ale rovnou ho pohodlně realizovali prostřednictvím mobilních zařízení,“ přidává navíc Štěpánka Kovaříková, web project manažerka firmy.

bigger-text2

Čísla ze světa

  • Ve druhém čtvrtletí 2016 proběhlo u prodejců se sofistikovanými mobilními aplikacemi až 54 % jejich mobilních transakcí prostřednictvím aplikací, to znamená nárůst oproti 47 % v roce 2015.
  • Prostřednictvím aplikací se uzavírá mnohem více transakcí než prostřednictvím ostatních digitálních obchodních kanálů. Přinášejí také trojnásobnou konverzi zákazníků ve srovnání s mobilním webem.
  • Vůbec poprvé převýšily hodnoty objednávek realizovaných prostřednictvím mobilních aplikací hodnoty objednávek realizovaných prostřednictvím stolních počítačů nebo mobilního webu. Hodnoty objednávky přes mobilní aplikaci dosahovaly 127 dolarů oproti 100 na stolním počítači a 91 na mobilním webu.
  • Špičky v oblasti zralosti obsahu mobilních aplikací dosahují o 90 % vyšší počet konverzí než začínající obchodníci.

Diskuze k článku