Zkontrolujte, zda má váš e-shop správné obrázky pro srovnávače zboží

Dobře připravené obrázky pro srovnávače cen zboží pomáhají zvyšovat prodeje. U nás v BlueGhost se ale často setkáváme s tím, že majitelé e-shopů nevědí, jaké obrázky mohou na srovnávače umísťovat. Na Heurece, Zboží.cz nebo Google Nákupech jim pak v nejhorším případě hrozí i zablokování obrázku nebo celého účtu.

Jen za první pololetí roku 2017 utratili Češi při online nákupech téměř 50 miliard korun. Kde nakoupí, si vybírají podle názorů ostatních zákazníků, dojmu z e-shopu a samozřejmě ceny (v článku Jak získat Ověřeno zákazníky od Heureky píši o tomto populárním označení). Na zbožových srovnávačích cen pak rozhodují i obrázky.

V tomto článku se zaměřuji na 5 oblastí, které považuji za ty nejdůležitější pro správné zobrazování obrázků a využití jejich potenciálu.

1. Vodoznaky

Důležitá věc, o které spousta majitelů e-shopů stále nemá tušení – vodoznaky na obrázky nepatří. Neměly by se objevovat ani na obrázcích ve vašem e-shopu, kde negativně ovlivňují celkový design stránek. Na srovnávačích je pak vodoznak často porušením pravidel a může být i příčinou odstranění vašeho inzerátu ze seznamu zobrazovaných produktů.

Tyto obrázky na srovnávačích neprojdou z důvodu použití vodoznaku (do XML feedu se tedy posílají obrázky bez vodoznaku).

Některé prvky jsou v současné době tolerovány (text „Skladem“ nebo „Náš tip“), jindy vám ho srovnávač může reálně zamítnout („Sleva!“). Asi nejsem sám, kdo v tomto ohledu očekává do budoucna ještě přísnější trend, proto doporučuji nepoužívat vodoznaky již dnes. Vaše obrázky chraňte raději právní cestou.

2. Zapojte Facebook

V souvislosti s tématem je třeba zmínit také Facebook katalog. XML export do Facebooku je totiž velmi podobný jako u Google Nákupů a umožní vám následně zobrazovat produktové inzeráty a dynamický remarketing přímo na facebookových stránkách. Stejně jako u ostatních srovnávačů se použijí obrázky z vašeho webu.

Ukázka využití Facebook katalogu: přímo v příspěvku se odkazuje na přesný produkt.

Je dobré si uvědomit, že pokud si připravíte kvalitní obrázky v dobrém rozlišení, využijete je nejen v e-shopu, ale i v Google Nákupech, na Zboží.cz (Sklik.cz), Heurece nebo Facebooku. Pak už je na vašem vlastním zvážení, jestli by se vám nevyplatilo investovat do produktových fotografií připravených profesionálem.

3. Dobrá a výstižná fotografie

Produkty pro srovnávače by měly být nafocené ideálně na bílém pozadí a především v dostatečném rozlišení. To je později možné změnit, důležité ovšem je, aby fotografie byla ostrá.

Zbytečnou chybou bývá vkládání více produktů na jeden obrázek. Pokud se jedná o více variant jednoho produktu, můžete to dát najevo nafocením celku. Dále ale nafoťte každý kus zvlášť, a pokud je to potřeba, tak raději z více úhlů. Snažte se vyvarovat focení bez okrajů, produkt pak bude zobrazen od okraje k okraji obrázku. Na atraktivitě mu občas přidá dobře zvolený detail.

Zásadní pro prodeje i zobrazitelnost je dostatečná názornost. Zástupné symboly nebo obrázky (patří sem i přeškrtnuté fotoaparáty, chybové hlášky apod.) nevypadají dobře a zákazníkům nic neřeknou. Stejně tak je nepodporují samotné srovnávače a mohou vám takový obrázek úplně zamítnout.

Ukázka zástupného obrázku.

Kdy se reálně vaše obrázky zobrazí ve srovnávačích:

Váš obrázek z feedu nemusí být použit vždy. Pokud máte produkty spárované s ostatními e-shopy, je možné, že se zobrazí obrázek vložený dříve někým jiným. Níže najdete přehled, kdy se použije zrovna váš obrázek.

  • Google Nákupy: Váš obrázek se zobrazí vždy.
  • Heureka, Zboží.cz/Sklik: Při založení nového produktu použijí váš obrázek vždy. U již vytvořeného produktu ale pravděpodobně použijí obrázek některé z e-shopů, které tento produkt vytvořily (ve fulltextu se nicméně váš obrázek zobrazí).

4. Velikost a kvalita

Heureka, Google i Zboží.cz mají nastavená pravidla pro minimální velikost obrázku, který jsou ve svém srovnání cen ochotny zobrazit. Nejmírnější pravidla nastavila Heureka. Je ale důležité si uvědomit, že minimální povolená kvalita vždy nemusí být ideální. Právě Heureka proto doporučuje nedržet se povolené minimální kvality, ale formátu obrázku alespoň cca 175 × 175 pixelů. Vždy se každopádně snažte obrázky nahrávat v co nejlepší kvalitě a rozlišení.

Pro představu: toto je velikost 175 × 175 pixelů.

  • Heureka: min. 20 × 50 pixelů na výšku (případně 50 × 20 pixelů na šířku), max. 4096 × 4096 pixelů (2 MB).
  • Google Nákupy: min. 100 × 100 pixelů (250 × 250 pixelů v kategorii oblečení) a max. 8000 × 8000 pixelů (16 MB).
  • Zboží.cz: min. 425 × 440 pixelů.

5. Podporované formáty

Podporovaný formát má opět každý prohlížeč nastavený jinak. Obecně se dá říct, že nešlápnete vedle s formátem .jpeg, který je pro produktové obrázky zpravidla nejvhodnější – je-li ovšem obrázek dostatečně kvalitní. Jako nejlepší možný ho ostatně uvádí i Heureka, která jinak ve formátu nechává e-shopařům volnější ruku.

  • Heureka: „nejlépe .jpeg
  • Google Nákupy: .gif, .jpg/.jpeg, .png, .bmp, .tif/.tiff
  • Zboží.cz: .jpeg, .png

Diskuze k článku