Infografika: Rohlík, Košík nebo iTesco. Jak nakupujeme potraviny online?

Rohlik.cz, Kosik.cz a iTesco.cz, to jsou hlavní hráči na trhu s online potravinami. Kdo je lídrem trhu a jak vůbec jejich zákazníci vypadají? Podívejte se v přiložené infografice.

Už je to pět let, co si v Česku můžete objednat nákup potravin online. Od té doby narostl počet prodejců i regionů, kam vám nákup dovezou: dovoz funguje ve všech krajských městech a pokrývá přes šedesát procent české populace.

Před pár dny se hodně mluvilo o nákupu Košíku.cz do portfolia e-commerce giganta Mall Group a spojení s jeho Koloniálem. Jak je ale doopravdy populární nákup potravin přes internet mezi zákazníky? A které obchody jsou mezi zákazníky nejznámější? Na to odpovídá průzkum, který zpracovala agentura InsightLab.

Výzkum probíhal letos na jaře 2017 na reprezentativním výběrovém souboru internetové populace starší 15 let. Do výzkumu bylo kvótním výběrem zahrnuto 500 respondentů.

Trh si rozdělily tři obchody

Mezi hlavní hráče patří iTesco.cz, Rohlik.cz a Kosik.cz. Ostatní prodejci stojí na okraji trhu.

Internetovou objednávku už si někdy v minulosti zkusilo 24 % lidí, pro každého desátého zákazníka je to pravidelný způsob nákupu. Jinými slovy to znamená že 90 % lidí zatím online nákup nepoužívá a tři čtvrtiny lidí ho ani nevyzkoušelo.

Ti, co nakupují potraviny online, to dělají jednou měsíčně nebo častěji. Více zkušeností s tím mají ženy, objednávku přes internet v minulosti vyzkoušelo už 27 % z nich a 11 % žen nakupuje pravidelně.

Mladší se online nákupu nebojí

Jak se dalo čekat, online potravinové nákupy vedou mezi mladšími lidmi. Zatímco u lidí ve věku 18–24 let má zkušenost s takovým nákupem 35 procent, u starších lidí (65 let a více) službu vyzkoušelo jen 7 procent z nich.

Nejvíce zákazníků je v Praze a Středočeském kraji. Nejméně je služba využívaná na Vysočině a v kraji Olomouckém. Obecně ji využívají lidé buď ve velkých městech nad 100 tisíc obyvatel anebo malých obcí do 2 tisíc obyvatel.

Více zákazníků je mezi lidmi s vyšším vzděláním a málo se nakupuje přes internet v domácnostech s nižším příjmem. Nejčastějším zákazníkem je žena v domácnosti nebo menší živnostník.

iTesco dominuje svojí známostí

Pokud jde o znalost jednotlivých obchodů, nejčastěji si lidé vybaví iTesco (68 %), Rohlik.cz (60 %) a Kosik.cz (48 %). Mezi lidmi, kteří již mají osobní zkušenost s online nákupem potravin, vede iTesco jednoznačně: jmenuje ho 83 % lidí, Rohlik.cz 63 % a s malým odstupem Kosik.cz se 60 %.

Nejčastěji zákazníci pro nákup zavítají na iTesco, kde nakupuje nejčastěji 55 procent lidí. Druhým nejčastěji voleným obchodem je Rohlik.cz, který volí 12 procent lidí. A 10 procent lidí nejčastěji nakoupí na Kosik.cz.

InsightLab_studie_nakupovani_potravin_online_li

Diskuze k článku