Infografika: Nejmladší zákazníci vybírají na internetu a nakupují v kamenné prodejně

V České republice na internetu nejčastěji nakupuje generace Y (tzv. miléniálové, lidé narození mezi lety 1986 až 2000). Vychází to z průzkumu zpracovaného pro marketingovou společnost RETAILTrek. Zajímavé je však také zjištění o generaci Z, tedy tzv. internetové generaci ještě mladších lidí narozených po roce 2000 – ta je totiž na mobilních zařízeních na internetu ještě aktivnější, ale častěji dává přednost internetu jen jako nástroji pro výběr produktů, které si pak kupuje v kamenné prodejně.

„Předpokládáme, že hlavním faktorem, proč právě generace Y nakupuje na internetu častěji než internetově aktivnější generace Z, je dostatek peněz a na druhou stranu nedostatek času. Miléniálové se již dostávají do produktivního věku, kdy většinu času tráví v práci, kdežto mladší generace je ještě při studiích odkázána na peníze rodičů,“ usuzuje ředitel společnosti RETAILTrek Martin Hošek.

Dominantní postavení na trhu internetového prodeje mají potřeby pro volnočasové aktivity, které online alespoň někdy nakupuje 60 procent respondentů. Nejméně naopak Češi online nakupují potraviny. Celkově pouze osm procent respondentů uvedlo, že potraviny nakupuje na internetu.

Více najdete v infografice níže.

RETAILTrek se ve svém průzkumu respondentů také ptal na to, jaký používají mobilní operační systém a jak je při nakupování ovlivňuje reklama. Jako nejefektivnější forma reklamy se ukázal být e-mail.

„Mladí lidé v Česku dávají přednost iPhonu více než předchozí generace. Poměr mezi uživateli Androidu a iOS je však zkreslený, jelikož v případě Androidu se bavíme o stovkách modelů chytrých telefonů od různých značek a s různými cenovkami, kdežto Apple prodává modelů pouze několik. Pokud toto vezmeme v potaz, je podíl Apple mezi značkami chytrých telefonů daleko zajímavější,“ vysvětluje Martin Hošek, proč téměř 79 % respondentů využívá mobilní telefon s operačním systémem Android a jen 9 % s iOS.

Co se týče reklamy, subjektivně pomáhá při nakupování téměř 40 procentům respondentů. Nejefektivnějším reklamním kanálem je podle výsledků průzkumu email, který při nákupu pomáhá 56 procentům respondentů.

„Reklama má podle našich zjištění větší vliv na méně vzdělanou populaci lidí, a to jak ve formě SMS, e-mailu nebo na sociálních sítích. Zároveň se ve výsledcích ukazuje, že mladší lidé, kteří jsou oproti předchozím generacím více vázáni na svůj mobilní telefon, častěji podléhají reklamám typickým pro mobilní zařízení, tedy SMS zprávám a sociálním sítím,“ dodal k výsledkům Hošek.

Více o mobilních zařízeních a reklamě najdete opět níže v přiložené infografice.

Diskuze k článku