Eshopista: Jak si vedou ženy v české e-commerce a jejich byznys

Šest e-shopů, roční obrat ve výši 360 milionů korun a 12 dětí. Tak by se v součtu daly popsat čtyři významné ženy české e-commerce scény Soňa Fialková, Kristýna Křížová, Petra Plemlová a Martina Svadbíková. Právě s nimi jste se mohli setkat a popovídat si o jejich cestě k úspěchu v rámci diskusní platformy Eshopista, tentokrát s podtitulem Ženy v e-commerce. A Tyinternety byly při tom.

Aktuální e-commerce

Nejdřív uvedeme do e-commerce děje: Ondřej Klega, šéf marketingu společnosti Acomware, prezentoval výsledky lednové studie uskutečněné mezi 121 českými e-shopy. Z průzkumu vyplynulo, že 88 procent dotázaných internetových obchodů v loňském roce zaznamenalo růst. Téměř 40 procent z nich rostlo dokonce o více než 40 procent.

Podle Klegy jsou e-shopy pozitivně naladěny i na rok 2017. Pokles obratu nepředpokládá žádný z dotázaných a jeho růst alespoň o 20 procent očekává více než polovina. Jak toho ale hodlají dosáhnout? Logicky se budou snažit získat nové zákazníky třeba investováním do nových technologií, rozšířením sortimentu či lepším marketingem.

V rámci marketingu přitom největší podíl investic připadá na ten výkonnostní (PPC a SEO), výrazněji meziročně pak poskočili investice do e-mailingu. Část internetových obchodů dokonce plánuje expanzi do zahraničí, nepodceňují však ani budování loajality stávajících zákazníků.

E-shopy: Mobilu se už nebojíme

Ze studie, jejíž kompletní výsledky budou zveřejněný během 14 dnů, dále vyplynulo, že pro české e-shopy už mobil není takovým strašákem jako dříve. Rok 2016 byl rokem, kdy hodně z nich zapracovalo na vyladění procesu nákupu z mobilních zařízení.

Jak už jsme psali, mobilní či responsivní web má dnes již 72 procent z nich, což je ve srovnání s rokem 2014 trojnásobný nárůst. „Zákazníci nakupovat z mobilů chtějí a čísla jako stále vyšší míra konverze ukazují, že se jim nákupy realizují stále snadněji. Budoucnost je přitom ještě růžovější a příjmy prodejců z mobilů jednoznačně porostou,“ předpovídá Klega.

E-shopy retail

Na internet i ti zbylí

A z čeho naopak mají české e-shopy v roce 2017 strach? Hlavně z tlaku na snižování cen a vstupu nových konkurentů. Zvyšuje se třeba procento retailerů, kteří mají v Česku vlastní e-shop (73 procent). Podle aktuálníj studie Retailoví prodejci na českém internetu  vyplývá, že mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2016 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří nově též sportovní vybavení a zboží pro zdraví a krásu. Kromě nich nabízejí své produkty na internetu také všichni významní prodejci hraček, knih, koberců, zverimexu, či vybavení do koupelen.

Podle Klegy se letos dočkáme další vlny vstupu retailerů do e-commerce. Na konci ledna spustil svůj e-shop třeba nábytkářský řetězec Kika. Záměr spustit co nevidět prodej zboží přes internet oznámili také DM Drogerie Markt, Lidl nebo Kaufland.

Vstupu nových konkurentů se však žádná z přítomných dam neobává. Obrat e-shopu SpokojenýPes.cz Soni Fialkové si meziročně vesele roste 30procentním tempem na téměř čtvrt miliadry korun navzdory tomu, že se do „jeho“ revíru tlačí čím dál více velkých prodejců.

Vysvětluje to třeba tím, že se snaží, aby nakupování „u psa“ bylo spojeno s příjemným zážitkem. Že se jí to evidentně daří, dokládá i jedna z mnoha recenzí na nákupním srovnávači Heureka: „Rychlé dodání, výborná komunikace, a balení, ze kterého uděláte super boudičku pro miláčka. Všem doporučuji,“ píše například spokojená zákaznice Lenka.

Eshopista

Majitelka internetových obchodů s látkami a oblečením pro děti (unuodesign.cz a unuo.cz) Petra Plemlová dokonce existenci velkých konkurentů kvituje: „Je dobře, že tu jsou. Pomáhají totiž bořit bariéry a odstraňují strach lidí z nakupování na internetu.“ Momentálně se Plemlová hodlá zaměřit na export a předpokládá, že do dvou let bude 70 procent obratu tvořit zahraničí.

To Kristýna Křížová, která ve svém internetovém obchodě AgátinSvět.cz prodává kreativní a didaktické hračky, zatím expanzi do zahraničí nechystá. Nechce totiž tříštit síly a ztratit drajv na tuzemském trhu. Že i v „malém“ českém rybníku lze prosperovat dokumentuje 65 procentní růst Agátina světa v loňském roce.

Martina Svadbíková začala své podnikání jako nadšenec bez bussiness plánu a strategie. V současné době vlastní dva úspěšné e-shopy s bytovýmí doplňky – BellaRose.cz a NordicDay.cz. Z důvodu přechodu z malé na střední firmu se momentálně věnuje optimalizaci procesů ve firmě. Obrat jejích e-shopů je dnes 40 milionů korun s pětinovým meziročním růstem. Všechny podnikatelky se pak shodly, pro větší e-shop je vyladěná logistika naprostou nezbytností.

Eshopista zeny

Diskuze k článku