Český košík roku: Jak se e-shopy připravují na mobilní éru

Nakupuje se na českém internetu z mobilů pohodlně, nebo je to spíš pekelný zážitek? Na to se snaží odpovědět studie Český košík roku. Celkovým vítězem již třetího ročníku se letos stal e-shop 4home.czTy Internety byly přitom.

img_5830

Celkem se hodnotilo 111 internetových obchodů a studie ukázala, že oproti roku 2015 jsou lidé s nakupováním z mobilů výrazně spokojenější. „Nyní má vyladěný proces nákupu z mobilních telefonů více než polovina z předních internetových obchodů, což je oproti loňsku dvojnásobný nárůst,“ říká Jan Daněček, business developement director fintech startupu Twisto.cz, který je pořadatelem studie.

bezpecnost-e-shopu

Budoucnost je mobilní

České e-shopy velmi dobře vědí, že jejich zákazníci se k nim už dávno nepřipojují pouze z desktopu. Mobilní či responsivní web má dnes již 72 procent z nich, což je ve srovnání s rokem 2014 trojnásobný nárůst.

„E-shopy se podle výsledků studie nevěnovaly v posledním roce inovaci. Nezměnil se například počet e-shopů, které umí doručit v den objednání, stejně tak se nezměnila rychlost odpovědí na zákaznických linkách. Je vidět, že e-shopy se připravují na boom, kdy se postupem času většina nákupů přesune do mobilních telefonů,“ doplňuje Daněček.

„Osobní počítač stále dominuje při realizaci nákupů na internetu, i když nakupující ve věku 15-34 let stále častěji používají mobilní telefon. Podle našeho posledního výzkumu už 11 procent zákazníků preferuje nákup z mobilu a jsem si jistý, že toto číslo ještě významně poroste,“ myslí si Ondřej Klega, vedoucí marketingu v konzultační společnosti Acomware.

U kategorie lidí do 25 let čísla ukazují, že nákupu přes mobil či tablet dá přednost již více než pětina z nich. „Zákazníci nakupovat z mobilů chtějí a čísla jako stále vyšší míra konverze ukazují, že se jim nákupy realizují stále snadněji. Budoucnost je přitom ještě růžovější a příjmy prodejců z mobilů jednoznačně porostou,“ dodává Klega.

mobilni-telefony

Tento trend potvrzuje i online marketing manager vítězné společnosti Jan Skalický: „V současné době máme v Česku zhruba 25 procent návštěv z mobilních zařízení. Během dvou let se to podle mě překlopí přes 50.“ Doba, kdy bude i podíl uskutečněných nákupů z mobilu převažovat je poněkud vzdálenější: „Podle mě si na to ve 4home.cz počkáme zhruba sedm let,“ odhaduje Skalický.

Prostor pro zlepšení mají i vítězové

Že žádný z testovaných objednávkových procesů není bez chyb, jsme se dozvěděli z prezentace UX designera Jana Kvasničky. Někde chyběla jednoznačná cesta k nákupu, jinde zas zákazníky mohlo naštvat složité zadávání údajů pro doručení. Menších či větších překážek, které lidi nenávratně naženou do náručí konkurence, je celá řada. Doporučení a tipy, jak se jich vyvarovat, najdete zde.

Letošní vítěz testu 4home.cz je jedním z těch e-shopů, které se dokázaly poučit ze svých vlastních chyb. „Ještě před dvěma lety jsme to byli my, kdo byl na konferencích dáván jako odstrašující příklad. Loni jsme udělali velké změny, hodně jsme se inspirovali u konkurence v zahraničí,“ uvedl Skalický.

Dnes je jejich mobilní web pro zákazníky srozumitelný a přehledný, ale to neznamená, že nehledají možnosti, jak jej dále zlepšovat: „Během prezentace Jana Kvasničky, jsem si uvědomil, že nám třeba u políčka pro zadávání slevového kódu chybí popisek,“ dodal Skalický s tím, že i tuto drobnou „vadu“ budou řešit.

Mobilní web nebo appka?

Mobilní, či responzivní web je samozřejmostí. Že to nestačí a měli byste zvážit i vlastní prodejní aplikaci by vám určitě doporučil Karel Lyčka, spoluzakladatel společnosti Asymbo. Jejich mobilní e-shop aplikaci m-shop v současnosti využívají desítky e-shopů a první výsledky nevypadají vůbec špatně. Třeba po spuštění aplikace u Metalshopu.cz se konverze z mobilních zařízení skokově zvedly o 12 procent.

appka-mobile-graf

appka-mobile

Mobilní aplikace samozřejmě nemá význam všude. Odborníci se shodli, že se hodí hlavně na opakované nákupy nebo silné značky. Pro e-shopy appka představuje posilovnu vztahu se zákazníky a další komunikační kanál – přes ní vám tak třeba může nakupující poslat upozornění, že docházejí granule pro psa, které na pár kliknutí rovnou objednáte.

Pokud vás zajímá, jak to na vyhlašování vítězů studie Český košík roku vypadalo, mrkněte do naší galerie.

 

Diskuze k článku