Češi už nehledají jen nejlevnější zboží. Od e-shopů chtějí rychlost, širokou nabídku a kvalitní komunikaci

Tržby z e-shopů by měly v České republice za letošní rok prolomit hranici 100 miliard korun. Podle Asociace pro elektronickou komerci podíl e-komerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta a očekává se další růst, protože lidé na e-shopech nakupují stále více. Vzhledem k ekonomickému růstu už to ale dávno není jen o nejlevnějších cenách.

Český zákazník od e-shopu požaduje také mnoho dalších věcí a internetoví prodejci si tak musejí dávat pozor, aby je konkurence rychle nedostihla nebo nepředběhla. Investice do nových technologií a zlepšování nákupního zážitku je nutností, bez níž se dnes již žádný e-shop neobejde.

Zákazník nyní v českém e-shopu, podle studie společnosti Accenture, především hledá či požaduje:

  • rychle dostupné zboží,
  • kvalitní komunikaci ze strany obchodu, a
  • širokou nabídku zboží.

„Přibývá cest a způsobů, jakými mohou zákazníci zboží poznávat a nakupovat,“ vysvětluje Jan Holík, šéf strategie poradenské společnosti Mibcon, podle něhož je klíčové, aby internetové obchody využívaly nové technologie především k pochopení chování a potřeb zákazníka. Jen tak mu dokážou připravit co nejpříjemnější a nejjednodušší servis, jaký požaduje.

„V prostředí internetu se zákazník navíc může rozhodovat velice rychle a je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je právě obrovské pole působnosti pro nové technologie. Jedním z řešení, které v současné době implementujeme na českém trhu, je Hybris Marketing. Umožňuje jak sledovat veškeré aktivity spotřebitele, tak cíleně a personalizovaně nabídky obratem vytvářet,“ popisuje Jan Holík.

Zákazník má dnes na výběr z celé řady konkurenčních e-shopů a obvykle zvítězí ten, který mu nabídne právě nejlepší zážitek, přičemž u každého uživatele se potřeby a požadavky liší. Již samozřejmostí začíná být rychlá dodávka objednaného zboží, ale stále více začínají e-shopy otevírat také kamenné prodejny, kde je možné si zboží nejprve prohlédnout a případně vyzkoušet.

„Není výjimkou, že zákazník objedná stejné zboží z několika e-shopů a ponechá si to, které přijde první. Ostatní vrátí, což mu zákon umožňuje. To všechno samozřejmě klade ještě větší nároky na zvládnutí logistických procesů, a i k tomu potřebujete co nejlépe znát chování a zvyklosti zákazníka,“ dodává Holík.

Ve stále konkurenčnějším prostředí by tak do budoucna měly přežít jen takové e-shopy, které budou ochotny naslouchat svým zákazníkům a především zužitkovat moderní technologie, aby jim v jejich porozumění pomohly. Bez vzájemné synergie mezi obchodníkem a zákazníkem to totiž celé nemůže fungovat.

Diskuze k článku