Black Friday: Jak vrcholí nákupní horečka na českých internetech

Někteří proti imigraci amerických svátků do tuzemska, jako je Halloween, brojí. Pokud ale jde o svátek nakupování Black Friday, nikdo proti němu nic nemá a vesele se utrácí. V posledních letech se stal nedílnou součástí české e-commerce scény. Tak hurá do toho.

Příkladem může být loňský rok, když si třeba Mall.cz díky Černému pátku a jeho ochotnému přijetí spotřebiteli zapsal rovnou nejvíc objednávek ve své historii – jen v jeden den jeho distribuční centrum vyexpandovalo 50 tisíc kusů zboží.

Úspěch dokazují taky data společnosti Visa – Češi především díky Cyber Monday a masivním reklamním kampaním utratili za první adventní týden na internetu přes 404 milionů korun. A ještě další data najdete v infografice na konci článku.

„Černý pátek se u nás již pomalu zabydluje. Zatímco ještě před dvěma lety se do něj zapojovaly prakticky jen největší internetové obchody, letos již můžeme hovořit o masovější akci. Black Friday přitom již není jen o cenách, ale i o dalších výhodných službách spojených s prodejem zboží,“ hlásí David Beška, obchodní ředitel vyhledávače slev Skrz.cz.

50% růst. Jen tak.

To, že výjimkou nebude ani letošní sezóna, naznačila již začátkem listopadu data PayU. Meziroční nárůst tržeb prodejců zboží a služeb na internetu mezi říjnem 2016 a 2015 byl na úrovni 19 procent. A bude jen stoupat – celkový objem online nákupů roste zhruba o třetinu ročně.

V polovině listopadu, konkrétně 15. a 16. listopadu, se očekávalo zdvojnásobení průměrného denního obratu – a to díky tradičnímu projektu srovnávače Heureka.cz Dny dopravy zdarma. Nejméně padesátiprocentní nárůst online transakcí se očekává právě teď na Black Friday, který některé tuzemské obchody začaly pro jistotu s týdenním předstihem.

Podle přehledu největších e-shopů od společnosti Skrz během této akce nabízí 90 procentní slevy UrbanStore.cz, do výše 80 procent Alza.cz, Mall.cz, CZC.cz, Euronics.cz nebo Sporilek.cz, do úrovně 70 procent pak Kasa.cz a Answear.cz, s nižšími slevami následují ještě další.

Výběr spolehlivých e-shopů se slevami podle Skrz.cz

Výběr spolehlivých e-shopů se slevami podle Skrz.cz

Černý pátek však není jen o cenách, online obchody se předhánějí i v dalších výhodných službách spojených s prodejem zboží – třeba se zvýhodněnou dopravu při platbě kartou nebo při platbě nad určitou částku. Co nejvíce zlevní? Tradičně je to elektronika, protože se jedná o nejčastější vánoční dárky.

Ještě větší nával nakupujících mohou ale e-shopy očekávat v průběhu posledního měsíce roku. „Vrcholem nákupní sezony bude prosinec, zejména poslední týden před Vánocemi. U objednávek doručovaných poštou nebo kurýrními službami je vrchol v polovině prosince. U objednávek vyzvedávaných na odběrných místech se posouvá ještě blíže ke Štědrému dni. V loňském roce byl nejsilnější den 14. prosinec a obrat v tento den byl 2,6krát vyšší, než obrat během průměrného dne. Vrcholu dosáhly nákupy v devět hodin večer,“ říká Barbora Tyllová, country managerka PayU pro Česko a Slovensko.

black friday 2015

Diskuze k článku