Barbora Tyllová (PayU): Objem online plateb roste ročně o třetinu, je tu ale ještě prostor

online-shopping-ecommerce

Během posledních let došlo k výraznému nárůstu online plateb. Letošní rok bude zase rekordní, potvrzují to už čísla za říjen, která byla o 20 % vyšší než loni a nejsilnější měsíc online nakupování máme před sebou. V prosinci zákazníci utratí osminu celkových ročních obratů na internetu v tuzemsku. Jaké jsou trendy nakupování z pohledu zákazníků i firem podle Barbory Tyllové, generální ředitelky PayU?

Kolik peněz přes PayU zákazníci ročně zaplatí?

Loni to bylo přes 7 miliard korun, což je zhruba čtvrtina celého trhu. Zákazníci přes nás uskutečnili přes 5,5 milionu transakcí a letos očekáváme viditelný růst. Objem online plateb se stále zvyšuje, sice už trochu pomaleji, meziročně poskočí asi o třetinu, pořád tu ale vidíme velký prostor pro další růst celého e-commerce trhu.

Kolik toho prostoru vidíte?

Hodně (úsměv). Český e-commerce trh roste meziročně zhruba o 19 %. Je také stále ještě velké množství eshopů, které on-line platby nevyužívají. Když se podíváme ještě dál do segmentu služeb (my mu říkáme „beyond e-commerce“), tak zde je potenciál obrovský. Máme vytypovány konkrétní vertikály, kde, dle našeho názoru, je pro on-line platby velký potenciál. Některé společnosti však do poskytování služeb a péče on-line ještě ani nevkročily, proto jim pomáháme se v tomto prostředí zorientovat. Kromě toho je na našem trhu také spousta společností, pro které je český trh malý a vstupují na trhy zahraniční. Z Evropských zemí zaznamenáváme největší zájem o Maďarsko, Rumunsko a Polsko, začíná se objevovat i Chorvatsko, Švédsko a Dánsko. Ve všech těchto zemích umíme s on-line platbami pomoci. Naše působnost sahá i za hranice Evropy, takže toho prostoru pro růst je tam opravdu hodně.

Jak drahé věci si Češi na internetu kupují?

Rozptyl je samozřejmě veliký, protože kupují vše, od lístků do kina přes různé zboží až po dovolené u moře. Průměrná výše transakce u objednávek placených online je v České republice kolem 1 300 korun, což je zhruba dvakrát více než v Polsku, ale o 900 korun méně než průměrná objednávka v Maďarsku.

Platební systém PayU je platforma pro platby v reálném čase. PayU má zhruba čtvrtinový podíl na všech online platbách českých zákazníků a společně s Českou spořitelnou a ČSOB patří k nejvýznamnějším a největším hráčům v oboru. Loni Češi přes systém uskutečnili skoro 5,5 milionu platebních transakcí. Většina, 60 % z nich, se uskutečnila přes platební tlačítka PayU napojená na české bankovní domy.  Více než každá třetí platba přes PayU byla platba platební kartou a jen 3,5 % připadlo na běžné bankovní převody.

Online platby jsou nejen jednoduchou možností nakupování pro zákazníky, ale i vítanou jistotou pro obchodníky. „V první řadě mají online platby jednoznačně pozitivní dopad na cash-flow, protože firma získá platbu předem a může s penězi dál pracovat. Online platby také velmi dobře slouží při úhradě faktur po splatnosti. Zákazníkům v prodlení jde například poslat e-mail přímo s linkem na online platbu. Ušetří se tak za papírové upomínky a platba je snazší i pro zákazníka,“ vysvětluje Barbora Tyllová.

Dají se v online nákupech vysledovat nějak zajímavé trendy, které platí během celého roku?

Zajímavý je čas, kdy lidé nakupují. Nejpopulárnější je po celý rok totiž doba kolem deváté hodiny večer. To je nejvytíženější čas ve všední dny a druhý nejvytíženější o víkendu. V sobotu, v neděli a o svátcích naopak lidé často nakupují kolem poledne. Když se podíváme na dny, tak prim hraje pondělí.

Lidé v tento den utratí během celého roku v průměru třikrát více peněz než v sobotu. Největší propad pro online transakce v celém roce znamenají teplé letní soboty. A velkou roli hraje taky čas výplaty. Pravidelně největší obraty zaznamenáváme vždy kolem patnáctého dne v měsíci, kdy velká část lidí bere výplatu. Z měsíců jsou v roce nejsilnější listopad až leden, nejslabší naopak únor a léto.

Jak myslíte, že se bude trh online plateb vyvíjet dál?

Vše postupně směřuje k co nejjednodušším platbám, aby je zákazník v průběhu nákupního procesu vnímal co nejméně a nebyly pro něj bariérou, což se u mnoha eshopů dosud děje. Je proto třeba na trh zavádět řešení, která jsou pro všechny jednoduchá a zároveň spolehlivá. Ideální platba je taková, která proběhne hladce, nevypisujete žádné zbytečné údaje, vše potvrdíte na jedno kliknutí a zároveň se nemusíte bát, že vaši kartu nebo bankovní účet někdo zneužije.

Barbora Tyllová

Barbora Tyllová

Setkáváte se s tím, že by zadávání plateb, hesel a čísel karty může být pro někoho bariérou, protože mu to přijde složité?

Ano, ale to trh řeší. U nás (a také například v Polsku) jsou velmi populární takzvaná platební tlačítka. Při jejich použití není třeba zadávat své platební údaje, platbu potvrdíte přímo ve svém internetovém bankovnictví. Při dokončení nákupu jste přesměrováni přímo na přihlašovací stránku internetového bankovnictví, ve kterém již najdete vyplněný platební příkaz, který pouze zkontrolujete a potvrdíte. Je to jednoduché a přitom bezpečné. Velmi jednoduchým způsobem platby je také platba uloženou kartou. Máte-li kartu uloženou u obchodníka či v nějaké peněžence, stačí už pouze jednoduchá verifikace platby na jedno kliknutí. Samozřejmě je ale důležité ukládat kartu pouze u důvěryhodných poskytovatelů plateb. Zjednodušování plateb je velmi silným trendem. Druhým velkým trendem je globalizace plateb a co nejsnazší a spolehlivý převod peněz mezi jednotlivými trhy tak, aby firmy i zákazníci z jedné země mohly co nejsnáze prodávat či kupovat v dalších zemích světa.

Jak se připravujete na Vánoce? Budete nakupovat na internetu nebo v kamenných prodejnách?

Posledních pár let nakupuju všechny dárky na internetu. Ideálně na e-shopech, které mají on-line platby. Zaplatím předem a zboží si nechávám posílat kurýrem do kanceláře. Většinou se mi daří vše zvládnout do konce listopadu. V kamenné prodejně nakupuju pouze ve výjimečných případech, kdy požadované zboží na internetu nemají. Obecně mne klasické nakupování v obchodech nebaví, takže možnost nákupů on-line je pro mne vysvobozením J

Poradila byste něco lidem, kteří s online nakupováním zatím nezačali a mají z něj obavu?

Doporučila bych jim, aby platili online jen na webu důvěryhodného provozovatele. V dnešní online době zákazníci běžně recenzují e-shopy a neváhají se o případné špatné zkušenosti podělit s ostatními nakupujícími. Stačí si projet recenzi daného obchodu například na Heureka.cz a máte poměrně jasno. Vodítkem mohou být i určitá sdružení, například Asociace pro elektronickou komerci (APEK) – pokud má e-shop certifikát APEK, můžete jej považovat za důvěryhodný. U e-shopů, které využívají renomované poskytovatele online plateb, je téměř nulové riziko zpronevěření peněz. Tito provozovatelé webů jsou ze strany bank a ostatních poskytovatelů on-line plateb důkladně prověřováni. Kombinace dobře hodnoceného e-shopu a ověřeného poskytovatele online plateb tak přináší téměř stoprocentní jistotu, že je vaše platba v dobrých rukou. A samozřejmě také doporučuji, aby si lidé chránili všechna hesla a údaje spojené s transakcí.

Diskuze k článku