115 miliard korun: Útraty Čechů na internetu v roce 2017. Co táhlo?

Česká e-commerce loni opět rostla, proti předchozímu roku poskočila o 18 procent a útraty tak dosáhly 115 miliard korun. Podíl online nákupů na celkových tržbách českého maloobchodu se tak zvýšil na již více než 10 procent. Rozdíly mezi online a offline světem se stírají, e-shopy už to umějí s logistikou a tématem letoška má být poslední míle. Jaká další čísla a fakta ukázala stav české e-commerce?

Především: segmentu se daří ve všech oblastech. Roste i počet e-shopů, meziročně o desetinu. Na českém trhu jich je 40 100. „Lidé měli větší chuť podnikat a zakládat nové e-shopy. Přidali se také klasičtí kamenní prodejci, a to nejen velcí, kteří si otevřeli e-shop jako další kanál prodeje,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel Heureka.cz. Hovoří i o tom, že mizí rozdíl mezi online a offline světem, své e-shopy otevřel třeba Lidl nebo Humanic.

Věříme, že i nadále online prodeje porostou, k čemuž jistě přispěje také sílící prolínání internetových obchodů s klasickými kamennými prodejnami. Splývání prodejních kanálů bude v roce 2018 jedním z nejvýznamnějších trendů v maloobchodě vůbec,“ dodává Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Právě tyto dvě instituce tuzemskou e-commerce zkoumaly.

Zaměření na poslední míli

Rychle přibývá i kamenných výdejen. Těch je aktuálně 9 300, ještě loni to bylo 9 000. V rámci nákupního procesu i mimo něj se svět zrychluje. Prodejci se snaží o doručování v ten samý den, kdy zákazník učiní objednávku. Podle Bravermana to znamená komfort, který mají zákazníci málokde na světě, což dokazuje, že je Česko e-commerce velmocí.

Stoupá i podíl objednávek přes mobil, i když tady se tempo loni trochu zpomalilo. M-commerce tedy zřejme bude dosahovat svého vrcholu. „Na české Heurece přístupy překročily 40% hranici, na Slovensku je to 48 %,“ říká Tomáš Braverman. V tuzemsku mají však klasické počítače zůstat stále důležitou součástí. I proto, že lidé u nich pracují, tak rovnou i nakoupí.

Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů. Právě jídlo je fenoménem posledních let a tento trend stále posiluje. Stále větší zájem je i o oblečení a módu nebo třeba kosmetiku a drogerii. Těžší a větší nákupy nás však ještě čekají: podle odborníků má být totiž důležitou součástí příštích let kategorie auto-moto. Tahounem ovšem dál zůstává elektronika a bílé zboží.

A co letos? „Pro rok 2018 očekávám, že velkým tématem pro e-shopy bude logistika a to především tzv. poslední míle, tedy doručení zboží k zákazníkovi. Objem prodaného zboží na internetu neustále stoupá a na trhu je jistě prostor pro zlepšení právě v této oblasti, a to především v exponovaných obdobích, jako je to předvánoční. Z hlediska obratu očekáváme opět růst mezi 15 a 20 % oproti roku 2017,“ dodává Jan Vetyška.

Diskuze k článku