Zuckerberg: Internet ve třetím světě vytvoří 140 milionů pracovních míst

Mark Zuckerberg to se svou iniciativou Internet.org myslí opravdu vážně. Aby ji argumentačně podpořil a seznámil veřejnost s uvažováním, které ho ke snaze zpřístupnit internet všem lidem světa vede, publikoval nedávno zajímavý rozbor situace ve Wall Street Journal.

V něm se mimo jiné odvolává na studii Deloitte, kterou zadala a financovala právě iniciativa Internet.org. Pokud tento problém možného střetu zájmů necháme stranou, ze studie vyplynulo, že internet pro všechny by mohl být významným ekonomickým stimulem pro chudé země světa. Takový internet by totiž znamenal tvorbu asi 140 milionů nových pracovních míst a až 160 milionů lidí by vytáhl zpod hranice chudoby, čímž by se například nepřímo i snížila dětská úmrtnost.

Nadto by samozřejmě internet znamenal lepší přístup k informacím, díky němuž by mohli i lidé, kteří již práci mají, vykonávat své úkoly efektivněji. To by dále podporovalo hospodářské posílení nejchudších oblastí. Sociální přínos by pak měla možnost s nejchudšími lidmi světa prostřednictvím internetu přímo komunikovat, poznávat jejich životní podmínky, problémy a pohled na svět.

Řešením mají být služby zdarma

Zuckerberg dále rozebírá překážky, které vyšší přístupnosti internetu v chudších částech světa stojí v cestě. Překvapivě největším problémem není nedostupnost internetového signálu. Již nyní se 90 procent lidstva nachází na územích, kde provozují své služby telefonní operátoři, poskytující i datové služby. Pro většinu z místních jsou ale tyto služby natolik drahé, že si je nemohou dovolit. Vyjdou totiž ještě mnohem dráž než chytrý telefon, který by k přístupu na internet mohli použít.

Řešení problému tak nespočívá jen v dalším rozšiřování internetového signálu. Spočívá především v tom, aby si lidé z chudých oblastí mohli každodenní připojení k internetu dovolit. Jak snížit náklady připojení natolik, aby tohle bylo možné, na tom kromě iniciativy Internet.org pracuje v rámci některých svých projektů například i Google.

Prozatím nejčastěji navrhované řešení je založené na tom, že stejně jako jsou pro všechny lidi zdarma některé telefonní služby (přivolání policie, hasičů a lékaře), měly by být zdarma  i základní webové služby nezávisle na úhradě přenesených dat.

Asi jste uhodli, že podle názoru Googlu i Facebooku by jejich služby mezi tento základní balíček také měly patřit.