T-Mobile věří v internet věcí i virtuální realitu. Do optických sítí v Česku investuje miliardy korun

Dvacet až třicet milionů eur – to jsou plánované investice T-Mobile do optických sítí jen pro letošek, kterými chce český operátor zpříjemnit možnosti připojení k internetu tuzemských domácností. Peníze zatím směřují především do přípravy, tedy plánování nebo projektové dokumentace, ale už letos se má optika začít stavět.

V tuzemsku chce T-Mobile během zhruba pěti let připojit na jeden milion domácností, tedy asi čtvrtinu. Celkově by se měla investice do optických sítí ze strany operátora pohybovat v řádech stovek milionů eur.

Na vlně internetu věcí

Jak vidí výkonný ředitel technologií a IT tuzemského T-Mobile Branimir Marić budoucnost českých domácností? Velice jasně: vytahuje mobil a ukazuje mi ji.

„Tohle je pohled na mou zahradu, tohle na terasu…,“ vypočítává. Jeho dům je v Chorvatsku, odkud pochází, a o tom, co se v něm děje, má přehled kdykoliv. Online ho s ním spojuje řada kamer. „Díky takovým systémům můžete například vidět, kdo na vás zvoní a na dálku ho pustit domů,“ ujasňuje. Chytrá domácnost a desítky až stovky připojených přístrojů na síť jsou podle něj jednoznačným trendem. A operátor je tu od toho, aby jej přiblížil (a vydělal na něm).

Smart zařízení, virtuální a augmentovaná realita – to je podle T-Mobilu budoucnost nejen českých domácností. Ve spojení s televizními službami, které může optika zajistit, tu vidí velké možnosti. Každé takové zařízení ale potřebuje přenášet obrovské množství dat. S jejich zdokonalováním se i nároky na ně zvyšují. Kdybychom prý měli přes brýle vidět realitu tak, jako ji vidíme „offline“, potřebovali bychom rozlišení 16K.

Datová náročnost

K takovým nárokům se ovšem máme brzy začít přibližovat. O optice mluví generální ředitel T-Mobilu Milan Vašina jako o „strategickém cíli“. Dostávat se k němu hodlá nejprve v menších městech, kde by to mělo být jednodušší. Jednak kvůli tomu, že je tam menší konkurence a navíc některé domácnosti tam ještě přístup k internetu vůbec nemají. Konkrétnější však kvůli konkurenci být nechce.

Volit bude podle geomarketingu a toho, „kde vidí komerční úspěch“. „Teď nás určitě zajímají oblasti, kde je zatím jen Wi-Fi,“ dodává Vašina. V Praze a velkých městech je konkurence jednoduše příliš vysoká. Vzhledem k tomu, že optická síť má vést přímo až k jednotlivým domácnostem, vše se ještě více prodražuje. Náklady jsou totiž vysoké. Jen „papírování“ k optickým sítím podle Vašiny trvá 12 až 14 měsíců. Jedna připojená domácnost průměrně vyjde na 400 až 600 eur, tedy zhruba na 10 až 15 tisíc korun.

V průběhu příštích let chce každopádně T-Mobile proinvestovat stovky milionů eur, nevylučuje přitom ani akvizici menších operátorů. Optika má zajistit rychlejší připojení nejen teď, ale také možnost zrychlování do budoucna.

Diskuze k článku