Studie: Reklama na malých webech je efektivnější

Firma Contextweb specializovaná na kontextové cílení uveřejnila na svém blogu výsledky ze svého volně dostupného průzkumu z oblasti internetové reklamy. Podle něj nejsou peníze do online reklamy investovány vždy tím nejlepším způsobem. Celých 70 procent z nich jde do největších stránek, přestože internetoví uživatelé starší osmnácti let na nich fakticky tráví pouze 14 procent svého času online.

Výrazné zvýšení počtu prokliků

Studie probíhala ve druhé polovině roku 2010 a výzkumníci při ní sledovali průběh více než tisíce reklamních kampaní umístěných na osmnácti tisících stránkách. Zjistili, že reklamy umístěné na long tail stránkách (těch, které mají celkový reach menší než 1,5 procenta internetové populace) přinesly signifikantní zvýšení počtu prokliků v porovnání s kampaněmi, které běžely na velkých webech. Umístění na long tail stránkách zvýšilo v průměru prokliky o 24 procent.

Jakmile byly reklamy zkušebně umístěny ze short tail stránek na stránky longtailové, zlepšily se všechny sledované aspekty reklamní kampaně. Nejvíce změna prospěla reklamám zaměřeným na alkohol (50% zvýšení prokliků), poměrně malý rozdíl pak byl zaznamenán u prodejců automobilů (12% zvýšení prokliků).

Někomu svědčí long tail více než jiným

Pokud se zaměříme na obsahové kategorie, které při umístění reklamy do long tailu zaznamenávaly v porovnání s původním umístěním v short tailu největší pozitivní posun, na plné čáře vedlo vzdělávání (64% zvýšení prokliků), následovala oblast technologie a počítačů (57 %), hobby a hry (49 %), společnost, styl a móda, cestování nebo jídlo a pití.

U některých kategorií zaznamenali výzkumníci i negativní posun, vezme-li se však v potaz výrazně snížená cena za reklamu umístěnou na longtailových stránkách, i negativní posun v počtu prokliků většinou v důsledku znamenal lepší poměr cena/výkon a tím pádem efektivnější reklamu. Celkem zaznamenalo zlepšení 76 procent inzerentů.

Nejen kliky, ale i širší zacílení

Podle výzkumníků nicméně nespočívá moc longtailových stránek jen ve zvýšení počtu prokliků za nižších nákladů, ale i v dosažení skutečně masového publika reklamních kampaní. Nepopírají, že reklama umístěná na top webových stránkách s masovou návštěvností je stále velmi důležitá, zvláště pak pro velké kampaně či branding. Ze studie niccméně vyplynulo, že právě longtailová reklama reprezentuje jednoduchý a účinný způsob, jak její možnosti rozšířit.

Nejde přitom o plýtvání penězi, protože naprostá většina uživatelů malých a velkých stránek, v závislosti na kategorii kolem 90 procent, se nepřekrývá a jejich demografické charakteristiky jsou zároveň velice podobné. Široké pole longtailových stránek tak umožní zachytit i publikum, které na top stránkách ve stejné kategorii nenajdeme, protože je z nejrůznějších důvodů nenavštěvují. S pokračující fragmentací webu (za posledních pět let se počet domén zvýšil o 162 procent) nabízí long tail stále více příležitostí.

Via eMarketer

 

Ilustrační obrázek pochází z fotobanky Pixmac.cz.