Připravte se, vaši zákazníci budou nakupovat převážně z mobilů

Smartphone shopping. Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Stále více lidí nakupuje skrze svá mobilní zařízení. Například ve Velké Británii pochází celá pětina peněz utracených on-line od zákazníků, kteří to udělali skrz smartphon nebo tablet. A číslo ještě výrazně poroste. Naučit se prodávat služby a zboží právě zákazníkům s mobilními zařízeními, je klíčem k budoucímu úspěchu.

V České republice sice tento trend možná není tak výrazný, ale dříve nebo později se o to rychleji projeví. Řada zákazníků si zvykla řešit z mobilních zařízení téměř vše, včetně třeba nakupování v internetových obchodech. Pro prodejce je to docela komplikovaná záležitost – na mobilním zařízení mají menší šanci zákazníka oslovit. A navíc jim ty mobilní internety moc nejdou.

Neoptimalizováno…

Fakt, že se stránka nepřizpůsobí správně zařízení, které uživatel má, je druhou nejčastější výtkou uživatelů na adresu mobilních stránek e-shopů. Tou první je pomalé načítání, něco, zač mohou z části provozovatelé obchodů, ale také možná mobilní operátoři.

Do budoucna ovšem bude silně růst i firemní aktivita. B2B segment zatím není z hlediska mobilního nakupování tak silný, na druhou stranu firmy disponují ohromnou kupní silou. A dříve nebo později začnou hrát v mobilním nakupování důležitou roli.

Smartphone shopping.Zdroj: Flickr.com, Jason Howie

Smartphone shopping.Zdroj: Flickr.com, Jason Howie

John Lewis, Argos a Amazon. To jsou podle britská studie společnosti EpiServer firmy, které to umí nejen na internetu, ale také v mobilech zákazníků.

Kdo je Smart zákazník?

Skrz mobilní zařízení nejvíc nakupují lidé ve věku 25 až 34 let. Je to logické, tato generace už vyrostla ve světě internetu, je zvyklá na chytrá zařízení a navíc je v nejproduktivnějším věku. Má tedy i dostatečné příjmy na to, aby mohla utrácet značné částky. S tím, jak bude tato generace stárnout, se její chování přitom výrazně nezmění, od mobilních zařízení se nebude odklánět.

Smartphone shopping... Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Smartphone shopping… Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Důkazem toho, že prodej skrze mobilní zařízení bude stále důležitější, je fakt, že druhou nejčastěji takto nakupující skupinou jsou podle britské studie lidé ve věku 18 – 24 let. Přitom řada z nich se teprve věnuje studiu vysoké školy nebo je sotva na začátku své kariéry.

Rozpočty této generace tak rozhodně nejsou tak velkorysé, jako jejich dnes aktivnějších starších kolegů. Jak bude tato generace stárnout, její kupní síla bude růst. A ke svým smartphonům jsou lidé v této skupině „přivázáni“ ještě více.

Čím víc činností, tím víc smartphone

Čím dál složitější bude ale tyto zákazníky zaujmout a získat je. Typicky totiž obě skupiny věnují inzerátům a různým reklamním sdělením méně pozornosti, než starší generace. Nenechají se tak snadno zlákat, jsou zvyklí používat všemožné komunikační kanály, včetně hned několika různých sociálních sítí. Neustále přeskakují od jedné činnosti k druhé. A navíc, „každý“ z nich má trochu jiný smartphone.

Pro prodejce to znamená, že se musí ve své komunikaci zaměřit na více kanálů, u kterých navíc panuje nejistota z hlediska dlouhodobé popularity. Ta se může rychle měnit. Komunikace také musí být upřímnější, na plané sliby se dnešní nejaktivnější mobilní zákazníci nachytat nenechají.

Méně textu, je více. O to důležitější je však kvalita takových textů. Obsah jednoduše musí zaujmout rychle a musí mít upřímný tón. Takzvaní millenials slyší na oblasti svého zájmu a na záležitosti týkající se životního stylu.

Smartphone shopping. Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Smartphone shopping. Zdroj: Flickr.com, Ed Yourdon

Co se mobilních zařízení týče, v Británii je situace výrazně jiná než v Česku. Ale i tak je jisté, že vaše platforma pro prodej zákazníkům se smartphony a tablety musí být co nejuniverzálnější, tak, aby fungovala napříč zařízeními.

Jen množství modelů chytrých telefonů a tabletů s Androidem je ohromující, k tomu musíme započítat různá zařízení s iOS, telefony s Windows Phone nebo přístroje BlackBerry. Rozmanitost je veliká a i když možná některé operační systémy nedosáhnou dramatického tržního podílu, byla by chyba jejich uživatele jako zákazníky podceňovat.

Diskuze k článku

  • Zdeněk Karotka Philipp

    Nebudou nakupovat prevazne z mobilu, omlouvam se, ale tohle tvrzeni je blabol. Muj skromny tip je 25% a tim to zkonci. Ten kdo chce smart phone, ten si ho koupi, ten kdo chce tablet, ten si ho koupi a zarizeni bude jeste pribyvat. Znacna cast uzivatelu vsak rychle zjisti, ze tablet je tak akorat na to, aby si mohl precist svoje oblibehe zpravodajstvi kdyz jde na zachod a mobil mame take proto, abychom si mohli dohrat svoji oblibenou hru v metru po ceste domu. A to je tak asi vse, doma sedneme k pocitaci a zaplatime ucty, porovname ruzne typy a koupime pracku.

    • Jiří Vicherek

      Myslím, že nemáte pravdu, data o trhu a uživatelském chování ukazují opak, tahle zpráva je jen poslední z řady, které dokazují totéž – pokles počítačů a notebooků, nárůst dotykových zařízení a jiných platforem (chytré televize např.). Pracovní činnost je něco jiného, možná i nákup pračky se bude držet, ale pračka a jí podobné produkty je minimum z ecommerce sféry. A i na výběr pračky je/bude aplikace, služba, která bude samozřejmě mobile first.

      • Zdeněk Karotka Philipp

        Nevim z jakych dat ziskavate informace, ale podle dat, ze kterych cerpam ja se pokles pocitacu a notebooku nekona, prave naopak, stale roste podle toho jak roste pocitacova gramotnost. Zastaveni rustu mobilu a tabletu lze ocekavat jiz pristi rok.