Postvalidační marketing aneb vstupenka je mrtvá, ať žije digitální vstupenka

Slyšeli jste už o postvalidačním marketingu? Na tento pojem narazíte, pokud se začnete zajímat o to, jaká je šance, že vstupenka po koncertě či sportovním zápase neskončí rovnou v koši. Životní cyklus papírové vstupenky totiž končí v momentu vstupu na akci. V případě digitálních vstupenek se však otevírá naprosto nová forma vedení marketingu.

Digitální vstupenka vytváří unikátní reklamní prostor v mobilním telefonu, který po průchodu turniketem nezaniká. Její účel může být totiž po vstupu do areálu změněn.

Postvalidační marketing je moderní marketingový nástroj, jak využít potenciál uložené vstupenky v mobilní peněžence. Po provedení validace vstupenky následuje sada přednastavených kroků směřující k propagaci partnera akce, popřípadě zvýšení prodeje partnera prostřednictvím změny vizuálu digitální vstupenky doprovázené notifikacemi.

Možností, jak původně neužitečnou vstupenku proměnit v aktivní kanál pro komunikaci se zákazníky, je hned několik. Ze vstupenky se v momentu validace může stát například voucher, reklamní leták, slevový kupón nebo informační karta pořadatele. Digitální formát se jednoduše aktualizuje a změní svůj design i obsah na vybrané médium.

Jen si to představte, návštěvník prochází turniketem a vstupenka se mění ve slevový kupón na nákup u sponzora akce. Jiným příkladem je využití digitální vstupenky k propagaci dalších akcí a umožnit návštěvníkům například časově omezenou nabídku nákupu dalších vstupenek se slevou.

Možná byste chtěli také vědět, že zatímco se procházíte po zoologické zahradě, ve vodním světě začíná show lachtanů a vy můžete přímo z karty hlasovat o nejlepší výkon. Pořadatelé koncertů a podobných kulturních akcí zase jistě ocení zpětnou vazbu. Není totiž nic jednoduššího, než po skončení akce umístit na kartu formulář s dotazem spokojenosti a náměty na další akci. Digitální kartu lze snadno měnit na základě fyzické interakce nebo dle časového údaje.

Jak to funguje v praxi?

  • Nákup digitální vstupenky a uložení do mobilní peněženky.
  • Akceptace v místě konání akce a odeslání informace o validaci do systému Your Pass.
  • Zahájení postvalidačního marketingu v předem nastavených krocích, např.:
    • změna vizuálu ze vstupenky na kartu návštěvy,
    • zaslání informací o právě probíhajících akcích,
    • změna typu karty na konkrétní nabídku (kupon, karta fanouška) s výzvou GO TO ACTION,
    • notifikace s požadavkem na ohodnocení služeb zaslaná v čase +X od validace,
    • notifikace s nabídkou partnera, např. vsaďte si na dnešní zápas a jako bonus získáte 20% slevu,
    • nabídka nákupu další zvýhodněné vstupenky (proklik na e-shop, nákup nové vstupenky a její výměna za původní).

Postvalidační marketing však nenachází využití pouze u lístků a vstupenek. Tuto novou funkcionalitu, kterou nabízí pouze digitální online medium, již využila například Zoologická zahrada Liberec při realizaci celosvětové kampaně Silent Forest. Tomuto projektu Evropské asociace zoologických zahrad a akvárií (EAZA) na podporu ohroženého ptactva právě Zoologická zahrada v Liberci letos předsedá.

Doteď se každé dva roky investovaly nemalé finanční prostředky do nových kampaní a propagačních materiálů, kterým končila životnost v momentě ukončení dílčího projektu. Díky digitálnímu řešení ale letos vznikla karta EAZA SILENT FOREST, která se po skončení projektu během pár kliknutí změní na novou kampaň organizace. O této změně budou navíc prostřednictvím push notifikace informováni tisíce příznivců a podporovatelů, jejichž komunitu může EAZA díky postvalidačnímu marketingu dlouhodobě budovat.

Například právě pro zoologické zahrady existuje několik možností, jak s kartou následně pracovat. Velmi výhodná může být propagace partnerských projektů – po validaci vstupenek do zoo se může objevit třeba nabídka ke koupi zvýhodněné vstupenky do botanické zahrady. Další možností je například upsell v podobě nabídky roční vstupenky.

Potenciál postvalidačního marketingu

  • Celkový potenciál odpovídá velikosti trhu s prodejem vstupenek v řádech desítek milionů kusů za rok.
  • 58 %, to je aktuální počet uživatelů chytrých mobilních telefonů.
  • 42 % nákupů proběhne prostřednictvím mobilního telefonu, nákupy z mobilu na e-shopech se neustále zvyšují.
  • 45 % uživatelů preferuje digitální vstupenky před papírovou variantou a toto číslo každý rok roste.
  • 98 % uživatelů si po validaci digitální vstupenku nechá.

Diskuze k článku

  • Ondra

    Perfektní srozumitelný článek. Kromě výše zmíněných vychytávek, digitální karta nemá oproti papírovým vstupenkám dopad na životní prostředí. Jen tak dál!