Čtenářský index 2017: Lidé chtějí více číst o rodičovství, méně o sportu a vzdělání

Příliš mnoho článků o sportu a příliš málo o rodině a rodičovství. Tento nepoměr se může vyrovnat, pokud vydavatelé změní způsob svého psaní. Vyplývá to z nového evropského Indexu čtenáře, který zveřejnila švédská mediální společnost Strossle.

Během roku 2017 společnost Strossle analyzovala 924 511 publikovaných článků z evropských médií s cílem vysledovat možné rozdíly mezi tématy, která se média rozhodnou pokrýt, a tématy, která konzumují čtenáři.

Studie je založena na údajích z technologické platformy Strossle, kterou v současnosti používá přibližně 1 500 vydavatelů v 11 evropských zemích. Právě rozsah materiálu dělá studii jedinečnou. Analyzované články byly zveřejněny v období od března do září 2017.

Diagram výše zobrazuje všech 23 kategorií, které Reader Index měří. Články na témata pod osou x jsou nedostatečně produkovány (čtenáři jich chtějí více) a články na témata nad osou x jsou nadměrně produkovány (čtenáři jich chtějí méně). Čím blíže je téma ose x, tím vyváženější je poměr mezi počtem článků a jejich čteností.

Důležité je správně zacílit

Podle Indexu čtenáře jsou témata rodina a rodičovství, styl & móda, zdraví & fitness, umění a zábava a zprávy zastoupena v médiích nedostatečně. Na základě zájmu čtenářů by měly redakce napsat zhruba dvakrát více článků o rodině a rodičovství. Na druhé straně, témata jako vzdělávání, náboženství a spiritualita, obchod, sport a nakupování jsou v médiích zastoupena nadměrně. Podíl článků například o sportu je o 2,25krát vyšší než podíl čtenářů.

„Mnoho čtenářů si stěžuje na množství sportovních zpráv v médiích. Ale možná by se zvýšil zájem o sportovní zprávy, kdyby média zahrnovala širší škálu sportovních témat,“ říká Patrik Mališ, country manager Strossle Czechia.

Podle společnosti Strossle se výše uvedený závěr může vztahovat i na jiné oblasti. Média, která ignorují různé pohledy a kritéria, jako jsou pohlaví, etnická příslušnost nebo sociální třída, trpí tím, že se jejich publikum stále zmenšuje. Nadměrná nebo nedostatečná produkce nemusí nutně znamenat, že o určitém předmětu je opravdu potřeba psát více nebo méně.

Najít balanc není snadné

Nejvyváženější poměr mezi počtem článků a čteností mají témata o automobilovém průmyslu, vědě, společnosti, technologiích a počítačích a domácím kutilství.

„Místo toho by se novináři a redaktoři mohli zaměřit na to, jakým způsobem pokrývají témata a rozšiřují cílové skupiny. Doufáme, že tato studie může podnítit zdravou diskuzi o redakčních prioritách na evropské mediální scéně,“ vysvětluje myšlenku za projektem Reader Index 2017 Patrik Mališ. A jaké z něj vyplývají závěry?

  • Pět nejvíce nadprodukovaných témat jsou vzdělání, náboženství & spiritualita, byznys, sport a nakupování.
  • Pět nejvíce nedostatečně produkovaných témat jsou rodina & rodičovství, styl & móda, zdraví & fitness, umění & zábava a zprávy.
  • Nadprodukce a nedostatečná produkce může být vysvětlena tím, že některá témata jsou prestižnější než jiná.
  • Nadprodukce a nedostatečná produkce nemusí nutně znamenat, že by na daná témata mělo být napsáno více či méně článků. Může jít o změnu úhlu pohledu na dané téma a cílení na jinou skupinu.

Strossle je mediální technologická společnost, která pomáhá vydavatelům a inzerentům zvyšovat návštěvnost a přinášet dodatečné příjmy z digitálního obsahu. Vyvíjí digitální platformu, která používá algoritmy a data na to, aby doporučila správný obsah a reklamu správným uživatelům. Vizí je poskytnout všem vydavatelům přístup ke stejnému zásahu a údajům jako mají sociální sítě. Příjmy společnosti Strossle jsou vytvořeny především ze sponzorovaného obsahu. Společnost, založená v roce 2013, spolupracuje s 1500 stránkami a 500 inzerenty v celé Evropě.

Diskuze k článku