Nový patent Googlu slibuje online reklamu s odvozem do obchodu zdarma

Zajistit, aby se zákazník co nejsnáze dostal na místo, kde může nakoupit, to byl vždycky jeden z největších problémů spotřebitelského podnikání, se kterým bylo třeba si poradit. Nejjednodušší řešení je samozřejmě umístit obchod tam, kde se zákazník nachází. To ovšem nejde se všemi zákazníky (kteří bydlí na různých, často i dost zastrčených místech), a navíc je zřejmé, že nejaktraktivnější lokality podnikatele vyjdou pěkně draho. Rozhodně se tím proto problém zcela neřeší.

Existují i další způsoby řešení, všechny ale mají různé své nevýhody. A s růstem online prodejů, kdy zákazník dostane zboží až domů a navíc často levněji, protože odpadají náklady na provoz kamenného obchodu, se pro kamenný retail vše ještě dále zkomplikovalo.

Google vybere zákazníky, které se vyplatí do obchodu dovézt

Určité řešení přitom nabízí patent Googlu, který společnosti byl udělen letos v půlce ledna, tedy asi před dvěma týdny. Ten popisuje systém, jak zákazníkům v rámci online reklamy zobrazovat také nabídku odvozu. Takový odvoz by měl být buď citelně zlevněný, nebo i úplně zdarma.

Systém přitom nebude takovou nabídku zobrazovat jen tak někomu, ba naopak, to by totiž bylo plýtvání. Má mít zabudovanou celou řadu mechanik, které zajistí, aby vybral nejen vhodného zákazníka, kterého se přepravovat vyplatí, ale také vhodný způsob dopravy. Takový, který v závislosti na poloze zákazníka a obchodu, kde se zboží nachází, bude co možná nejefektivnější. Vybraným zákazníkům se pak v rámci reklamy na zboží má zobrazovat i přímý odkaz na vybrané způsoby dopravy. Vše samozřejmě ještě nabývá na praktičnosti u mobilní reklamy.

Taxík bez řidiče

Počítá se také se samořídícími auty, která Google v posledních letech pilně vyvíjel a testoval. Ta by mohla pro zákazníka přijet jako obdoba taxislužby a na místo ho dovézt, aniž by k tomu byl třeba placený řidič. Nejde o jediný zahrnutý způsob dopravy, i když by zřejmě šlo, pokud by se podařilo získat povolení úřadů, o jeden z cenově nejefektivnějších.

Google je známý tím, že se mu daří poskytovat uživatelům zcela zdarma a na využitelné úrovni služby, za které jiní požadují peníze. Společnost je navíc v reklamě zběhlá a s tvorbou nejrůznějších algoritmů má také rozsáhlé zkušenosti. K tomu všemu má i rozsáhlé databáze údajů o uživatelích, mapy a mnohé další využitelné informace. Existuje proto solidní šance, že se vše podaří pojmout za ten správný konec a Google dopravu spotřebitelů do kamenných obchodů jednou provždy vyřeší způsobem výhodným pro všechny zúčastněné.