Nenechte ze sebe dělat „blbce“: Jak efektivně postavit web s digitální agenturou

Ukážeme vám, jak jednoduše připravit nový web, abyste ani vy, ani vaše agentura neměli pocit, že ze sebe děláte „blbce“. Ukážeme vám na příkladu z naší digitální agentury AITOM, klientovi z Floridy, jak lze k projektu přistoupit, ušetřit si práci a ještě splnit cíle, které od projektu očekáváte.

Redesign bývá extrémně administrativně náročný, musíte vykomunikovat spoustu věcí, vzniká řada problémů a nedorozumění, souhlasíte? Dovolte mi porovnat dva podobné projekty.

Oba weby pracují se segmenty B2B i B2C, oba se pohybují na pracovním trhu a potřebovaly navrhnout web, který prezentuje služby firmám a zároveň nabízí kariérní možnosti zaměstnancům.

  • Firma A měla přístup projektového manažera – chtěla vše kontrolovat do puntíku a aktivně se neustále podílet na vývoji. Celkem strávila komunikací 115 hodin.
  • Firma B se rozhodla, že si najímá agenturu jako profesionála, vložila jí svou důvěru a kontrolovala pouze klíčové části projektu. Celkem komunikací strávila 30 hodin.

Oba weby dnes odpovídají brandovým manuálům a plní cíle, které si v začátku firmy stanovily. Zjednodušeně řečeno, oba weby jsou srovnatelně úspěšné.

Jak si ušetřit práci? Musíte si rozumět

Seznamte se s firmou B – společností 1ST SOS a jejím CEO Peterem Mendezem. Jeho firma dodává těm nejlepším hotelům v oblasti Miami proškolený personál. V jeho oboru nestačí dodat pokojskou, pokojská musí vědět už v den nástupu, jak se v hotelu skládají ručníky, co patří do minibaru a jaké jsou standardy úklidu. Dá se říct, že Peterovi klienti očekávají od jeho personální agentury špičkový servis.

Stejně perfektní servis očekával Peter od své digitální agentury. Nechtěl, aby jeho zaměstnanci trávili čas konzultacemi nad webem. Ve stručnosti: až budete příště spolupracovat s digitální agenturou, dbejte na jedinou věc – abyste měli jistotu, že v agentuře přesně pochopili, jaké jsou vaše obchodní cíle.

Pokud chcete zadávat úkoly efektivně a neudělat ze sebe „blbce“, stačí projít následující tři kroky:

  • Připravte pečlivě zadání projektu pro agenturu
  • Kontrolujte
  • Zhodnoťte výsledky

1. krok: Příprava projektu

Nejdůležitější je vědět, co vlastně chcete… Přiznejme si konečně, že žádná firma nepotřebuje hezký web nebo moderní web nebo dokonce designový web. Ne, potřebujete především takový web, který má obchodní přínos.

Od webu chtějte, aby pomáhal plnit vaše obchodní cíle. Musíte dobře znát cílové uživatele a pracujte v přípravné fázi striktně pro ně. Tyhle cíle předejte agentuře.

Popište jim svůj obchodní model a zbytek přípravné fáze nechte na nich. Ověříte si tak, že jste se pochopili. Někdy stačí pouze dvě schůzky – na jedné vy představíte své cíle a očekávání, na druhé vám agentura odprezentuje návrhy řešení.

Cíle 1st SOS:

  • Vést uchazeče o práci k vyplnění registračního formuláře.
  • Jednoduchý a pochopitelný web, který přehledně vysvětluje proces přijetí zaměstnance.
  • Dobře komunikovat výhody spolupráce (jak pro klienty, tak pro uchazeče).
  • Vyřešit filtrování a vyhledávání pozic podle ZIP Code.

Jelikož agentura 1st SOS zaměstnává především přistěhovalce z Mexika a latinské Ameriky, ukázalo se, že mnoho z nich mluví jen lámanou angličtinou. Webové stránky tak pro ně musí být extrémně jednoduché a přehledné, i když třeba některým slovům nerozumí.

2. Krok: Kontrola

Když vám agentura prezentuje přípravnou fázi, ptejte se, jak navrhované řešení plní vaše cíle. Nejčastější otázka, kterou jsme slyšeli, byla: „Hele, chlapi, a nejde to udělat jednodušeji?“

Proto jsme třeba společně navrhli perfektní formulář pro uchazeče o práci.

Obecné pravidlo UX zní: „Formulář zkraťte, více jak 3 pole dramaticky snižují počet vyplněných formulářů.“

V Čechách by tohle bylo pravé uživatelské peklo. V našem případě ale tenhle formulář perfektně plní cíl. Je totiž velmi podobně strukturovaný jako žádost o vízum, kterou všichni přistěhovalci vyplnili a znají jej. Často je to jediný formální dokument, který v angličtině vyplňovali.

Pro naše uživatele je to přehledné, srozumitelné a velký objem dat pro ně není překážka.

„Zapomeňte na obecná pravidla, správně je jen to, co ocení uživatel.“

V kroku dva si u wireframů, grafiky, textů i technického řešení připomínejte své cíle a dívejte se na řešení očima svých uživatelů.

Má-li takto nastavená komunikace fungovat, musíte důvěřovat odborným zkušenostem své agentury a vzdát se precizní kontroly. Jinak si práci neušetříte.

Ještě jeden tajný tip: oceňte dobrou práci agentury, udrží je to namotivované a vás to nic stojí.

3. Krok: Vyhodnocujte

Průběžně sledujte dílčí cíle, termíny a případně rozpočet.

Pokud si průběžně kontrolujete cíle ze zadání, není možné, že by projekt v praxi neobstál a vy ze sebe udělali „blbce“.

Věřte, že není nutné se kvůli všemu setkávat osobně. My jsme se s Peterem nebo jeho kolegy setkali pětkrát:

  • Na první schůzce nám představili svůj projekt, cíle a probrali jsme podmínky spolupráce.
  • Na druhé jsme probrali naše otázky a upřesnili nejasnosti v rámci obchodního modelu.
  • Na třetí už jsme prezentovali prvotní návrhy.
  • Na čtvrté schůzce jsme prezentovali marketingovou strategii, strukturu a skici.
  • Na poslední schůzce jsme si ujasnili drobnosti, odevzdali přípravu projektu a odstartovali tvorbu webu.

Samotná tvorba celého webu se poté zvládla bez jediné schůzky, stačilo schvalování po e-mailu a finále před spuštěním webu se zvládlo přes Skype.

Při redesignu je nutné najít si kvalitní agenturu, na kterou se můžete spolehnout. Jak si takovou agenturu vybrat, prezentovali na WebExpo Jan Kvasnička a Jan Řezáč. Dbejte, abyste se pochopili, co od webu potřebujete. Abyste si ověřili, že nedošlo k nedorozumění, nechte agenturu navrhnout řešení.

Své volbě pak jednoduše důvěřujte a jen kontrolujte, zda dílčí výsledky odpovídají cílům.

Diskuze k článku

  • Daniel Beránek

    „blbce“? „vážně“? :D

    • Daniel Musil

      Dobrý den, pane Beránku,
      mým záměrem nebylo nikoho se dotknout, nicméně jsem chtěl na tuto problematiku poukázat něčím, co lidé znají. Proto je slovo „blbce“ v uvozovkách.
      Přeji pěkný den,
      Daniel Musil

      • Daniel Beránek

        ne, ty uvozovky jsou naprosto mimo, vyjádření dokonce ani není metaforické, ale přímé – a použitím uvozovek se nevyhnete urážení se dotčených jedinců :D