Na chodnících není místo, San Francisko možná zakáže automatizované doručovací roboty

Drony, autonomní kamiony nebo třeba roboty a další technologické vychytávky mají přinést revoluci v doručování zboží a samotným firmám taky ušetřit náklady – což povede k nižším cenám i pro zákazníky. Je to takhle jednoduché?

Věří tomu i důležité tuzemské firmy. Mall.cz již otestoval doručování dronem, Rohlik.cz loni na pražském Staromáku otestoval robotické kurýry – šestikolečková vozítka, která měla od ledna vozit nákupy zákazníkům e-shopu, ale z provozních důvodů byl zatím projekt pozastaven.

Právě tyto roboty možná nečeká tak růžová budoucnost. V americkém San Francisku, světovém technologickém hubu, představil tamní city supervisor Norman Yee návrh zákona, který by doručovací roboty na chodnících a silnicích zakázal, všímá si portál Wired.

Pokud návrh zákona projde – hlasovat se o něm má příští měsíc – zakázány by bylo všechno robotické doručování ve městě. V případě porušení by hrozila pokuta tisíc dolarů nebo šest měsíců ve vězení.

_dsc0514

„Naše veřejné prostory by neměly být komercializovány. Nemůžeme upustit z vize pro San Francisko – aby bylo vhodné na procházky, dostupné a bezpečné, zejména pro seniory, lidi s postižením a malé děti,“ uvedl Yee.

Společnosti vyrábějící tyto roboty se brání. „Roboty jsou trénované, aby neškodily chodcům a aby působily bezpečně a zodpovědně. Bezpečnost a zabezpečení je prioritou, proto mají několik funkcí zajišťujících bezpečný provoz, včetně alarmů, sledovacích systémů, kamer a unikátních uzamykacích mechanismů,“ cituje portál CityLab Henryho Harris-Burlanda z firmy Starship, se kterou spolupracuje i zmiňovaný Rohlik.cz.

Jak dále CityLab poukazuje, v tomhle problému vyvstávají zejména dva hlavní problémy. Prvním z nich je samotná doprava: „Růst e-commerce vedl k většímu množství dodávek zahlcujících ulice, což má za následek parkování dodávek kde by neměli být, jako v cyklistických zónách. Roboty na chodnících by mohly být částí řešení tohoto dilema digitálního věku, doufají někteří odborníci.“

S tím však souvisí ještě větší problém – nedostatečně velké chodníky. „Fundamentálním problémem je příliš mnoho prostoru pro auta a nedostatek pro lidi,“ říká David Levinson, profesor na University of Sydney School of Civil Engineering. „Kdyby byly chodníky širší a bylo by víc pruhů pro kola, problémům s pomalými roboty interagujícími s lidmi by se ve většině případů dalo předejít.“

Diskuze k článku