Moře financí nemělo dobrý timing. Jeho akvizicí jsme získali know-how, říká Michal Hardyn, zakladatel Tipli

Koncem minulého týdne oznámil cashbackový portál Tipli.cz akvizici portálu Moře financí pro online správu osobních financí, který před několika měsíci po šesti letech provozu ukončil činnost. Tipli chce využít know-how Moře financí a vybudovat na tom další funkce své cashbackové služby.

Moře financí bylo založeno v roce 2011 a mělo jednoduchý cíl: nabídnout uživatelům jednoduchý a rychlý nástroj pro správu osobních financí, a to ze všech možných účtů, což byla v té době vcelku unikátní funkce. Jenže celá platforma přišla zřejmě příliš brzy.

Letos v březnu Moře financí oznámilo svůj konec, protože nedokázalo najít dostatečné množství uživatelů a potřebné prostředky pro další fungování. Nakonec ale našel portál investora – největší tuzemskou cashbackovu službu Tipli.cz.

Uživatelé, kteří Moře financí aktivně užívali, se mohou nyní na Tipli.cz těšit na nadstandardní zvýhodnění oproti běžným uživatelům, což v praxi znamená, že ve vybraných e-shopech získají ze svých nákupů více peněz zpět.

Přesto nás zajímalo, jaké byly skutečné záměry Tipli za akvizicí nakonec neúspěšné služby, když toho alespoň na první pohled příliš společného nemají. Tyinternety se ptaly Michala Hardyna, zakladatele Tipli.cz.

Michal Hardyn, zakladatel Tipli.cz

Portál Moře financí skončil v březnu letošního roku po šesti letech provozu, protože nedokázal najít dostatečné množství uživatelů a potřebné prostředky pro další fungování. Proč se mu Tipli rozhodlo dát druhou příležitost?

Věnoval jsem se dlouhou dobu online lead generation ve finančním sektoru a pojišťovnictví. Portál Moře financí jsem zaznamenal hned na svém začátku v roce 2011. Řešení Moře financí mi přišlo na svou dobu velmi pokrokové. Na jednom místě pomáhat uživatelům se správou osobních i rodinných financí. Na základě dat potom dokázat lidem pomáhat s financemi, nabízet vhodné finanční a pojišťovací produkty. Cashback portál Tipli je v lecčem podobný, také velmi pečlivě pracujeme s daty a nákupním chováním uživatelů – personalizace nám pomáhá přesně zacílit nabídky partnerských obchodů. Už za pár měsíců v lednu 2018 dojde pod tajemnou zkratkou PSD2 k uvolňování bankovního trhu. Vidíme tam příležitosti pro další vylepšení našeho produktu. Akvizice Moře financí nám pomohla získat nějaké základní know-how v oblasti správy financí.

Jaký je nyní osud Moře financí? Současní uživatelé mají získat výhody na Tipli, ale můžeme očekávat nějakou integraci funkcí Moře financí do Tipli, nebo máte jiné záměry?

V tuto chvíli jsme pro uživatele připravili speciální účet „Moře financí“ na Tipli, který jim nabídne lepší podmínky při nákupech na internetu. Ve třech státech nabízíme cashback odměny za nákup u více než 600 partnerských obchodů. Na tuzemském trhu mezi naše partnery patří například Mall.cz, Kasa, Zoot, Booking.com nebo AliExpress. Uživatelé Moře financí získají u našich partnerských obchodů nadstandardní cashback. Dále pro tyto uživatele zajišťujeme servis – archivaci a zpřístupnění dat z jejich účtů na Moře financí. Integraci funkcí Moře financí nyní neplánujeme, chceme jít cestou vlastního produktu, který nabídne přehled o útratách na internetu.

Moře financí fungovalo na provizním systému podobně jako cashback služby. Myslíte si, že je právě takový model udržitelný i ve světě financí? Nabízí se, že propojení dvou takových služeb by mohlo fungovat efektivněji, ale také nemusí…

To je velmi dobrá otázka. Na provizním systému je z části postavený finanční a pojišťovací trh. Jednotlivé distribuční kanály, mezi které patří internetové srovnávače nebo finanční poradci, jsou odměňovány na základě provizního systému. To je dlouhodobě funkční model, na kterém běží spolupráce v tomto oboru. Nedokáži si jednoduše představit, že by se na tom mělo něco měnit.

Co se týče správy financí tak, jak ji provádělo Moře financí – má ještě dnes vůbec taková služba šanci na úspěch, respektive přilákání většího počtu uživatelů? Lidé dnes využívají moderní mobilní i webové aplikace a předávat třetí straně důvěrné informace o svých financích se dnes příliš nenosí.

Obavy o důvěrné informace je vděčné mediální téma. Osobně tyto obavy nesdílím. Vezměte si, kolik dat o nás dnes vědí kartové nebo úvěrové společnosti. Stále více lidí používá ukládání platební karty v e-shopech, protože jim to zjednoduší život. Pokud děláte svou práci dobře a vybudujete důvěryhodný produkt, lidé nemají obavy sdílet s vámi informace a data. Osobně jsem přesvědčený, že je zde prostor pro službu správy financí. Banky podobné služby úspěšně nabízí ve svých aplikacích. Jenže banky jsou limitované tím, že v jejich aplikaci máte logicky data pouze z této jedné konkrétní instituce. Teď s příchodem PSD2 musí banky otevřít API svého internetového bankovnictví. To bude velká příležitost pro podobné služby. To byla ostatně asi jedna z největších potíží Moře financí. Aplikace neměla dobrý timing a služba byla i přes velkou snahu vývojářského týmu složitá. Zkušenost z řady online projektů mě naučila, že timing je jeden z nejdůležitějších parametrů pro úspěch online startupu.

Co si od akvizice Moře financí slibujete především?

Máme s cashback portálem Tipli velké plány. Za prvních 8 měsíců letošního roku jsme získali 150 000 uživatelů. Z pohledu návštěvnosti jsme největší cashback portál v Česku a na Slovensku. V červnu jsme vstoupili do Polska a rádi bychom během příštího roku zapíchli Tipli vlaječku také na mapu Rumunska. Naše komunita nakupujících uživatelů každý měsíc roste o desítky tisíc lidí. Aktuálně propojujeme cashback a kupóny a máme zájem nabízet další produkty a služby. Akvizicí Moře financí jsme získali know-how v oblasti správy financí. Na to chceme v příštím roce navázat u nových produktů, které budeme pilotovat. Máme cíl být pro uživatele místem, kde se mohou dobře rozhodovat o svých nákupech nejen na internetu.

Diskuze k článku

  • Jiří Fila

    Michal Hardyna… Michala Hardyny…. autore, není na tom jméně něco špatně? :)

    • Ondřej Holzman

      Díky za upozornění, Jiří, už jsme to napravili! ;) A Michalovi se omlouváme.