Komentář: Moia jde proti startupům, VW bere budoucnost služeb mobility do svých rukou

vw_moia_02-680x250-2

Koncern Volkswagen představil svou třináctou značku, poprvé od vzniku korporace takovou, kterou nekoupil, ale založil ji sám. Moia se má zabývat službami mobility a německý koncern si tak chce i do budoucna zajistit odbyt pro své výrobky – auta. Ta jsou totiž pro velkou část moderní veřejnosti čím dál méně důležitá.

Auto? Jen na přesun z místa A na místo B

Světové metropole čím dál častěji zavádějí mýtné a všelijak jinak se snaží omezit používání automobilů. Navíc, pro moderní generaci, která vyrostla ve světě internetu, už automobil není takovým symbolem svobody, jako tomu bylo dříve. Proto vznikají všemožné nové služby týkající se mobility jako takové.

Auto není důležité, důležité je dostat se pohodlně do místa určení. A tak se objevují služby nahrazující taxi jako třeba Uber, různé formy sdílení automobilů od spolujízdy (BlaBlaCar) až po komerční carsharing (v Česku například největší Car4Way).

Ty většinou doposud měly jednoho společného jmenovatele. V těchto službách totiž povětšinou měly navrch všemožné světové startupy. A automobilky, které jinak patří k hlavním dodavatelům osobní mobility, stály trochu stranou. Ano, již od roku 2008 to na poli sdílení aut zkouší koncern Daimler se službou Car2Go, ale jinak panoval na poli služeb mobility ze strany automobilek docela klid.

Letošní rok ovšem v tomto ohledu nejspíš přinesl definitivní změnu. V lednu založil koncern General Motors svou značku mobility Maven, i ta se zabývá sdílením vozů. A teď, v závěru roku, přichází VW se svou značkou Moia.

Její působnost má být mnohem širší a podle všeho bude z počátku jakýmsi mezistupněm mezi taxíky a MHD. Volkswagen rovnou počítá s využitím elektromobilů a doufá, že v blízké budoucnosti do nabídky jeho služeb mobility promluví i autonomní funkce vozidel. Firma v podstatě říká, že chce lidi za poplatek vozit svými elektrickými samořiditelnými auty.

Volkswagen to bere vážně

Moia pochopitelně bude k přepravě osob a nabídce svých služeb využívat auta z dílen značek koncernu VW. Teď, na samotném začátku služby, je předčasné hovořit o konkrétních nabídkách, a taky se budou nabízená řešení časem měnit.

Jisté ale je, že koncern Volkswagen teď bere změny, které osobní dopravu ve více či méně vzdálené budoucnosti čekají, velmi vážně. A nejde jen o to udržet se takříkajíc ve hře.

Sdílení automobilů a různé služby mobility sice mohou znamenat celkový pokles zájmu o vozy, jejich vyšší a efektivnější využití ale pro změnu přinese jejich častější obměnu. Počty prodaných aut by tak nemusely klesnout tak dramaticky, jak někteří naznačují. Stačí se podívat do autopůjčoven, jak často se auta mění.

Jde především o to, že Volkswagen se snaží ve světě mobility udržet jako jeden velký koncern, který bude chtít zachovat jak svou identitu, tak identitu svých značek a přitom ji posunout směrem k požadavkům uživatelů 21. století. V době, kdy světu vládnou digitální služby a i automobily jsou snad už více IT technikou než produktem poctivého strojního inženýrství, je to asi logický posun. Volkswagen jednoduše nechce zaspat a upadnou v zapomnění, nechat se převálcovat některým ze startupů.

Už když mi letos na podzim v rozhovoru pro magazín Index LN říkal spoluzakladatel BlaBlaCar Nicolas Brusson, že je nemyslitelné, aby vznikaly obří flotily aut vlastněných jen pár koncerny, nebyl jsem si  jist, zda s tím souhlasit.

Přístup VW ukazuje, že některé automobilky určitě ambice provozovat vlastní flotily aut mít budou. Rozhodně nepřestanou prodávat auta nebo nabízet zákazníkům některé individuální služby spojené s vlastnictvím nebo spíše provozováním „svého“ auta. Ale veřejné služby mobility budou hrát čím dál větší roli a někteří výrobci automobilů budou chtít mít i tuto oblast pod kontrolou. Moia je pro VW přesně tímto nástrojem. Důkazem toho, do jakého světa značka Moia vstupuje je mimo jiné i to, kde ji VW představil. Namísto některého z velkých autosalonů totiž zvolil přehlídku startupů a technologií TechCrunch Disrupt v Londýně.

Teď nezbývá než čekat, jak se nadcházejícím změnám přizpůsobí ostatní.

Diskuze k článku

  • Exooc news

    v clanku je opomenuto oznameni tohorocni tesly …ta se kloni k vyuzivani aut kdyz je majitele nepotrebuji a muze jim tak vydelavat penize..