Internet je v Česku 25 let. Jak nás změnil?

Tištěné katalogy, encyklopedie nebo horoskopy v časopisech – tohle všechno je historie. Její poslední kapitoly se začaly psát před 25 lety, kdy do Česka vstoupil internet.

Teď mají připojení tři čtvrtiny domácností a internetová ekonomika se podle SPIRu pohybuje v objemu 188 miliard korun, což znamená přes 4 procenta HDP země.

O zvycích Čechů má poměrně slušný přehled Seznam – pro starší uživatele často ekvivalent vůbec celého internetu. Za den jeho služby navštíví až 3,9 milionu lidí. Ten taky shrnul, jak náš den na webu vypadá. Připravení?

E-maily, novinky a nákupní horečka

Tak třeba e-mail si podle ČSÚ denně kontroluje 93 procent lidí. Do schránek Seznamu přijde každý den 62 milionů e-mailů. A denně si na něm taky lidi zaregistrují 12 tisíc nových adres.

Ceklem 86 procent uživatelů internetu kontroluje každý den zpravodajství a novinky. Na službách Seznam Zprávy, Novinky.cz, Super.cz, Stream.cz a Proženy.cz si lidé denně dohromady zobrazí 17 milionů článků. Tedy skoro tři články na jednoho čtenáře.

84 procent Čechů si na webu kontroluje související informace o zboží, které hodlají koupit. Právě nakupování internet změnil radikálně. „Téměř dvě třetiny Čechů nakupují přes internet pravidelně a průměrně za rok utratí 7 730 korun,“ přibližuje Milan Šmíd, manažer Zboží.cz. Lidé na internetu nakupují i takové věci, jako jsou auta nebo byty.

Ráno horoskop, pak vážnější témata

„Lidé si zvyknou na všechno. Proto když jim z domácností postupně zmizely tištěné Zlaté stránky, naučili se Češi vyhledávat potřebné služby na internetu. V jejich denních internetových rituálech už navíc pozorujeme určitý řád,“ uvádí Martin Pecka, analytik internetové návštěvnosti Seznam.cz.

Konference_25_let_internetu_infografika_noviny_v1

Podle něj „je zajímavé, jak se od sebe liší návštěvní hodiny jednotlivých služeb. Šestá hodina ranní je pozoruhodná, protože si přesně v tuhle dobu vůbec nejvíce lidí čte svůj horoskop a obsah na Proženy.cz. Kolem osmé hodiny pak spousta Čechů hledá praktické informace, jako je firemní pobočka nebo slevové akce supermarketů. Po ránu se také hodně plánují trasy a část lidí si dopřává ranní běh s pomocí Stopaře,“ říká a dodává, že postupně se lidé přesouvají k dění ve světě, zábavě a nakonec i nakupování.

A průměrný týden? Češi jej začínají plni elánu. V pondělí promýšlejí návštěvy řemeslníků a firem. „Pravděpodobně jsou po víkendovém odpočinku rozhodnuti řešit kapající vodu či rozbitou pračku. V ten samý den si také nejvíce čtou horoskop. Asi aby zjistili, jaký je ve zbytku týdne čeká osud. Středa je zase dnem pro získávání informací. Největší frmol totiž zaznamenáváme na domovské stránce, na Seznam Zprávách, ale také na Kupi.cz. Víkend pak patří zábavě. Češi brouzdají TV programem nebo sledují Stream.cz,“ dodává Pecka.

Infografika internet v Česku

 

Diskuze k článku