Infografika: Sociální sítě nahrazují zpravodajství a tvoří informační bubliny

Kolikrát denně si lidé přečtou zprávy a kolikrát kontrolují své sociální sítě? Průzkum digitální agentury AITOM zjistil, že klasické zpravodajství si jedenkrát denně přečte 71 % mužů, ženy dávají naopak přednost sociálním sítím.

Alespoň jednou denně si přečte zprávy online 71 % mužů a 64 % žen. Oproti tomu sociální sítě jsou spíše doménou žen: minimálně jednou denně si je prohlédne 75 procent, přičemž 65 procent žen kontroluje sítě několikrát denně. U mužů jde pouze o 43 procent.

Sociální sítě jako vlastní informační bubliny

Zájem o novinky stoupá s dosaženým vzděláním, pravidelně například zprávy kontroluje až 83 % vysokoškolských absolventů. U studentů s maturitou číslo klesá na 67 %, u lidí bez maturity je procento ještě nižší (59 %). Tito lidé pak získávají informace z jiných zdrojů.

„Náš výzkum jen potvrzuje trend posledních let – lidé stále více informací hledají na sociálních sítích. I klasické zprávy koneckonců sledují na své Facebookové zdi, média i značky se proto na tento trend musejí připravit,“ vysvětluje Pavel Houser, ředitel agentury AITOM.

Pavel Houser varuje i před riziky, které takové informování má: „Facebook se stará o lajky a sdílení, takže vám jeho algoritmus podsouvá věci, které se vám budou líbit pravděpodobněji. Každý tak žijeme ve své informační bublině, která ale nemusí být fakticky úplně přesná. Všimněte si, že teď před volbami uvidíte spíše reklamy a příspěvky stran, kterým fandíte, než těm, se kterými nesouhlasíte ani trochu. To samozřejmě může omezit vaše rozhodování, protože nemáte veškerá fakta pohromadě.“

Další údaje z výzkumu například o tom, jak často kontrolují sociální sítě podnikatelé a jak často jejich zaměstnanci a nebo kdo nejvíce používá YouTube, najdete v přiložené infografice od agentury AITOM.

Diskuze k článku