V digitalizaci vstupenek a věrnostních karet je budoucnost. Začínají na to slyšet i české firmy

Do mobilních zařízení se dnes dokáže přesunout prakticky veškerá agenda, kterou pravidelně potřebujeme, jako jsou jízdní řády, mobilní bankovnictví, objednání taxi či jídla, booking hotelu nebo nákup v e-shopu. Na nemožnost digitalizace však zatím stále velmi často narážíme u různých plastových karet, ať už symbolizují zákaznické karty nebo třeba vstupenky. I to se ale začíná na českém trhu měnit.

Možnost nahrát si do mobilního telefonu, ať už iPhonu s iOS nebo zařízení s Androidem, vstupenku, letenku nebo jakoukoliv věrnostní kartu, existuje již dlouho. Mnoho progresivních a moderních firem ji již delší dobu využívá, ale v České republice ta adopce stále není zdaleka tak vysoká jako v zahraničí.

Dobrá zkušenost ze zahraničí

Když se podívám v iPhonu do aplikace Wallet, která právě všechny tyto digitální „průkazy“ sdružuje, vidím tam především letenky, několik e-vstupenek z poslední návštěvy Amsterdamu a také hotel z Booking.com. Chytrou vstupenku již dnes umí také některé konference, ale obvykle stále ještě probíhá check-in postaru.

Konkrétně případ s letenkami je nicméně skvělou demonstrací, jak může elektronický průkaz, v tomto případě palubní lístek, ušetřit čas a zajistit mnohem vyšší komfort. S elektronickým palubním lístkem totiž obvykle můžete projít celé letiště až ke svému sedadlu, aniž byste potřebovali nějaké papíry. Všude pouze přiložíte svůj telefon (nebo dokonce jen hodinky) a víc neřešíte.

Vaše chytré zařízení navíc umí rozpoznat, že se nacházíte právě na letišti a máte na daný den uloženou letenku, a tak vám ji automaticky nabízí. Máte ji tak na dosah a nemusíte ji nikde hledat.

Začínáme i v České republice

Osobní zkušenost zejména ze zahraničí mi tak jednoznačně říká, že digitalizace vstupenek, různých lístků nebo zákaznických karet je jednoznačně dobrá, protože přináší především lepší zážitek pro uživatele. To pak může mít pozitivní vliv na to, že vaše věrnostní karty bude využívat více zákazníků, když to bude jednodušší.

V České republice se snaží šířit osvětu na toto téma mimo jiné společnost Your Pass, která zároveň nabízím firmám kompletní řešení pro převod jejich plastových karet či papírových vstupenek do digitální podoby. Pozitivní je, že se na digitalizaci těchto materiálů začínají chytat i velké české firmy jako AXA Assistance, Pražská ZOO nebo Pražská plynárenská. Čím dříve firmy pochopí, že je taková digitalizace výhodná, tím lépe pro všechny.

Zákazníci mají díky tomu prostřednictvím mobilního telefonu přístup k novinkám, slevovým akcím nebo řešení potíží online a společnosti na oplátku získávají novou platformu pro komunikaci a vyhodnocená data. Věrnostní a členské karty, kupóny, vstupenky nebo vouchery se ukládají do mobilní peněženky jednoduchým naskenováním příslušného QR kódu. V neposlední řadě je toto řešení velmi šetrné k životnímu prostředí.

Jaké české firmy spolupracují s Your Pass?

  • PRAGUE CITY TOURISM (vstupenky na Staroměstskou radnici/Orloj)
  • FK Teplice (digitální vstupenka , karta fanouška, přibude permanentka)
  • ČAAF – Česká asociace amerického fotbalu (karta fanouška)
  • Europ Assistance – Auto Care (asistenční karta)
  • iQLANDIA (digitalizace vstupenek + info karta návštěvníka)
  • ZOO LIberec (digitalizace vstupenek)
  • Studio Ypsilon (digitalizace vstupenek)
  • Žižkovská věž (digitalizace vstupenek)
  • VŠPP (digitální karta studenta)
  • Verva Litvínov (karta fanouška)

Velké firmy jdou příkladem

„Díky spolupráci se společností Your Pass jsme nabídli klientům příjemnější a digitální formu asistenční karty pro cestovní pojištění. Odezva zákazníků a vysoký konverzní poměr ukazuje, že to byl krok správným směrem,“ potvrzuje Lukáš Přikryl, ředitel digitálního marketingu a inovací společnosti AXA Assistance CEE.

Díky digitální asistenční kartě může klient v případě potíží přímo volat asistenční službu AXA Assistance nebo nahlásit pojistnou událost online. Na kartě najde také odkaz na veškerou smluvní dokumentaci týkající se pojištění a aktuální informace.

Podobnou službu pro své klienty připravuje také Pražská plynárenská. Díky digitální zákaznické kartě bude moci pro zákazníky zjednodušit a zefektivnit věrnostní program a také zvýšit bezpečnost v případě kontroly servisního technika. Pro Pražskou plynárenskou zároveň bude toto řešení představovat možnost rychlé a cílené distribuce informací ke svým klientům.

Vstupenky už měly být digitální dávno

Digitální karty od Your Pass nahrazují také e-mailové vstupenky do pražské zoologické zahrady. Mobilní vstupenka je ve stejném jazyce, jaký je nastavený v telefonu, nabízí notifikace na základě toho, kde se návštěvník v zoo aktuálně nachází nebo mění design v případě zvláštních příležitostí.

„Zatímco doposud se pro vouchery nebo vstupenky používala především fyzická forma z materiálů, jako je plast či papír, silným trendem současnosti je tyto klasické a zastaralé nosiče nahradit interaktivními digitálními dvojníky, které si namísto vložení do peněženky uložíte přímo do svého mobilu,“ říká Jan Gregor, výkonný ředitel společnosti Your Pass, která digitální řešení firmám nabízí.

„Takto uložená digitální karta pak nejenže svému uživateli přináší nesporné výhody, ale ve správných rukou se může stát také velmi silným marketingovým nástrojem. Obsah karet si samozřejmě vytváří sami společnosti,“ dodává Gregor.

Právě u vstupenek na různé společenské či sportovní události dává digitalizace velký smysl a je kolikrát s podivem, když si e-ticket zkrátka stáhnout nemůžete. Pokud si dnes koupíte vstupenku například na fotbalový zápas během pár desítek vteřin přímo ze svého mobilu a na konci se objeví hláška, že si musíte stáhnout lístek v PDF a ještě ho navíc vytisknout, protože se jinak na akci nedostanete, je to zpátečnické a uživatelsky nekomfortní řešení.

Univerzální řešení jako klíč k úspěchu

Klíčem k úspěchu všech digitálních vstupenek, lístků a zákaznických karet je v tom, že je budou moci uživatelé používat v rámci jednotného řešení, ideálně v rámci jediné aplikace. Na iOS je k tomu určená systémová aplikace Wallet a přestože na Androidu existuje podobných aplikací, kteří si poradí s formátem PK PASS více, uživatel nakonec stejně obvykle využívá jen jednu.

Ostatně také právě Your Pass, ale i další poskytovatelé podobných služeb pracují se těmito standardy. Zákazník si tak pro použití digitálního lístku nemusí stahovat žádnou další aplikaci, což celý proces vždy usnadní – včetně toho, že uživatel takovou funkcionalitu skutečně využije a naučí se ji používat i do budoucna.

Pak už pochopitelně přichází na řadu všechny firmy, kteří mohou s takovými digitálními údaji pracovat, aby je začaly nasazovat. Využití je totiž mnohem širší než jen samotné prokázání se daným dokladem. Firmy mohou využívat všemožných notifikací na základě lokace či konkrétní události a nebo mohou uživateli nabídnout své další akce.

Your Pass navíc chystá novinku v podobě tzv. postvalidačního marketingu, což znamená, že jakmile například zákazník použije vstupenku na koncert, automaticky se mu promění ve slevový kupon. Na co, to si opět určí sama firma, takže možností, jak tu oslovit zákazníky, je opravdu nekonečné množství.

Můžeme jen doufat, že digitalizace všech papírových a plastových vstupenek a dokladů všeho druhu bude i u nás probíhat co nejrychleji…

Diskuze k článku