Data Selfie: Zjistěte základ toho, co o vás ví Facebook

Co o nás ví Facebook? To se pravděpodobně v plné míře nikdy nedovíme, existuje ale několik nástrojů, které se to alespoň trochu snaží nastínit. A extension do prohlížeče Chrome ukazuje patrně děsivé výsledky – ovšem, ne překvapivě.

„Chceme vám vrátit vaše facebooková data,“ slibují Data Selfie, rozšíření do Chromu, který pak sleduje aktivitu uživatele na Facebooku a ukazuje, jakou digitální stopu tam zanechávají a jak algoritmy pomocí chytrých technologií data využívají, aby zjistily více o jejich osobnosti.

Jak přesně to funguje? Data Selfie sleduje kliky na like a externí odkazy v newsfeedu, dobu strávenou nad každým postem a nad jejími jednotlivými částmi,ale třeba i to, co na Facebooku píšete.

Pak na základě analýzy pomocí superpočítače IBM Watson a strojového učení algoritmu Apply Magic Sauce vyhodnocuje a prezentuje samotná data – která jsou vaším osobním selfie.

Kvůli transparentnosti a ochraně osobních údajů jsou získaná data ukládána na počítač uživatele a jen – jak Data Selfie slibuje – nezbytná část z nich je odeslána přes API, podle tvůrců však anonymizovaná bez jména, pohlaví a podobně.

Rozšíření funguje jen pro desktopovou verzi (aktivity v mobilní appce tak nesleduje) a je schopno analyzovat data jen v několika světových jazycích – čeština mezi nimi (minimálně zatím) není.

Výsledkem je obraz vaší osobnosti. V přehledných a jednoduchých grafech ukazuje přesný čas aktivit uživatelů, podle času stráveného nad jednotlivými posty uspořádané přátelé i jednotlivé stránky spolu s přehledem, komu dáváte nejvíc liků.

Další část ukazuje osobnostní predikci s několika základními charakteristikami, pravděpodobnost, jakého jste náboženství a jaká je vaše politická orientace spolu s nákupními nebo zdravotními, sportovními a dalšími preferencemi.

dataselfie_header_img

Co jsem se o sobě dozvěděl

Po týdnu testování o mně Data Selfie nasbíral dostatek informací, abych si mohl vytvořit alespoň přibližný základní obraz, který o mně Facebook může mít. Zajímavě působí přehled všech aktivit podle času – jak se říká, s Facebookem vstávám i usínám a proto to poskytuje zajímavé informace o mém denním rytmu (ovšem bez mobilní verze jsou data zkreslená).

Nejvíc času trávím nad posty slovenského týdeníku Trend a TěchInternetů (médií, pro které pracuji a v newsfeedu mám nastavení, aby se mi zobrazovaly jako první). Zajímavé je pak vidět i to, nad čími posty z mých přátel jsem strávil nejvíc času (což je opravdu překvapivé).

Kvůli tomu, že Data Selfie nedokáže sledovat češtinu ani slovenštinu (což Facebook pochopitelně určitě umí), může být další část analýzy zkreslená. Velká část postů, které mi ale FB zobrazuje, jsou v angličtině, proto v tomto případě nebude daleko od pravdy.

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek

Rozjímavý, spontánní i bezstarostný

Na základě osobnostní predikce v pěti kategoriích uspořádaných podle percentilu vyplývá, že v porovnání s ostatními uživateli jsem spíše rozjímavý, impulzivní a spontánní, soutěživý, bezstarostný a uvolněný (tahle kombinace vlastností možná nedává úplný smysl, ale takové jsou výsledky).

Pomocí analýzy postů stránek v newsfeedu si o mně algoritmy zároveň myslí, že jsem na 35 procent „křesťanem + jiné“ a stejně na 35 procent to, že nemám náboženství žádné, pak ještě nabízí několik dalších možností. Podobně tříděné statistiky nabídl taky ohledně politické orientace.

O to víc jsou pak zajímavá data o mých preferencích. Na základě mojí osobnosti popsané výše třeba pravděpodobně preferuju v rámci nákupů oblečení styl, zatímco kvalitu ne. Naopak zas není pravděpodobné, že mě při mých nákupech ovlivní rodina nebo název značky.

A pak je ještě pravděpodobné, že často chodím na jídlo ven, že nevlastním členství v tělocvičně (no a?!), nebo třeba že v nejbližších letech pravděpodobně nezamýšlím rozběhnout vlastní byznys.

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek

Je toho samozřejmě mnohem víc

V některých věcech mají pochopitelně algoritmy pravdu, v některých bych rozhodně nesouhlasil. To ale v rámci téhle analýzy ani není podstatné – jedná se jen o velmi nepřesnou analýzu pravděpodobností (Data Selfie jsem testoval týden, zatímco na Facebooku jsem zaregistrovaný od roku 2008). A marketérům a zadavatelům reklamy stačí mít alespoň mírnou pravděpodobnost, aby mi mohli produkt nebo službu nabídnout, pak přece Facebook uvidí, jak na nabídku zareaguju a dál se učí.

„Pointou Data Selfie není nutně stoprocentní přesnost,“ cituje portál Fast Company Reginu Flores Mir, jednu z tvůrkyň rozšíření. „Co děláme, je to, že vám poskytneme malou, malou část ledovce dat, která tam venku jsou. Ale snažíme se vám odhalit proces, jak sbírání dat funguje.“

Osobně mě moje vlastní výsledky nepřekvapily, ovšem mnoho z více než miliardy a půl uživatelů Facebooku překvapených být může. Sociálními sítěmi se sběr dat samozřejmě nekončí – dělají to v podstatě všichni. Protože na internetu není nic, co by mělo větší hodnotu, než data o lidech.

Je jen na vašem posouzení, jestli chcete zachovávat velkou nebo ještě větší digitální stopu. S obrovským nárůstem lidí připojených na internet však vzrůstá potřeba lidi v téhle oblasti vzdělávat – aby vůbec věděli, jak je to může ovlivnit.

A co vy, trefily se výsledky?

Diskuze k článku