Chatbotů přibývá, nyní se svým přišel i Mall. Zatím vám poradí s výběrem kávovaru

Se zajímavou technologickou novinkou přišel internetový obchod Mall.cz. Ten svoji zákaznickou podporu rozšířil o chatbota Evu, který je nově dostupný ve Facebook Messengeru. EVA zákazníkům prozatím pomůže s výběrem kávovaru, zodpoví nejčastější dotazy a usnadní také reklamaci zboží.

„Kávovary jsou na Mall.cz velice žádaným zbožím a při jejich výběru hraje roli mnoho parametrů, podle kterých zákazníci výsledný produkt zvolí. Právě proto se Mall.cz rozhodl novou technologii otestovat na této skupině zboží,“ vysvětluje Mall v tiskové zprávě. Současná podoba chatbota je jakousi ochutnávkou toho, jak by EVA do budoucna mohla vypadat. Postupem času by si totiž měla umět poradit s kompletním sortimentem zboží a služeb.

„S nákupem na internetu se dnes pojí řada služeb jako sledování zásilky, pomoc s výběrem vhodného zboží, změna doručovací adresy, výměna zboží nebo například i odvoz starého spotřebiče. EVA zákazníkovi nabídne vhodné řešení tou nejjednodušší a nejpříjemnější formou,“ uvádí Radko Sekerka z Mall Group, pod jehož vedením EVA vznikala. Interní tým na ní pracoval společně s partnerem MessageOk.com, který se zaměřuje na nové formy komunikace.

EVA je k dispozici skrze Facebook Messenger, a to po vyhledání kontaktu Mall.cz. Zákazníci si na prvním rozcestníku nejprve zvolí oblast, se kterou jim EVA může pomoci, případně se mohou spojit přímo s osobou ze zákaznické podpory. V případě, že si EVA s dotazem zákazníka není schopna poradit, je dotaz automaticky přesměrován na zákaznickou linku.

Co to je „chatbot“?

Chatbot je počítačový program, který je nejčastěji využíván jako alternativa k zákaznickému servisu. Prozatím chatboti umí odpovídat převážně jen na jednoduché otázky, ale do budoucna se počítá s tím, že se díky technologii strojového učení stanou mnohem schopnějšími a přiblíží se standardům plnohodnotné lidské komunikace.

Prvním – z dnešního pohledu poměrně „hloupým“ – chatbotem byla ELIZA, kterou v roce 1966 vytvořil Joseph Weizenbaum. Za prozatím největším průlomem v oblasti ale stojí Facebook, který v roce 2016 vytvořil platformu pro vytváření chatbotů a vpustil je na svůj Messenger. Tím se chatboti rázem dostali na komunikační kanál, který využívá více než miliarda lidí po celém světě. Chatboti fungují i na dalších velkých komunikačních platformách, jako je Skype, Slack, Telegram či Kik.

Chatbotů je nyní k dispozici již opravdu mnoho a experimentuje s nimi celá řada velkých firem. V oblasti gastronomie nabízí svého chatbota například pizzerie Pizza Hut, která umožňuje přes Messenger jednoduše objednat pizzu. Chatboty hojně využívají i velké mediální společnosti jako BBC, CNN, Wall Street Journal, Washington Post či TechCrunch. Uživatelé tak mohou pomocí jednoduchých textových pokynů zkontrolovat nejnovější zprávy nebo se přihlásit k odběru novinek.

Šikovný je také například chatbot služby TransferWise, která slouží k levnému převádění peněz mezi státy a měnami. Chatboty pak hojně využívají i společnosti zaměřené na maloobchod, kdy virtuální asistent většinou slouží k získávání informací o zboží, ale i k jeho přímému objednávání. Z konkrétních firem lze jmenovat například Johnnie Walker, Sephora, Burberry či Tommy Hilfiger.

Zajímavá je z hlediska chatbotů také oblast cestování, protože svého asistenta nabízejí například populární služby Skyscanner či Kayak. „Běžnou“ konverzací s chatbotem si tak zákazník může koupit letenku nebo zabookovat hotel. Za zmínku na závěr pak stojí chatbot pojišťovny AXA, který českým zákazníkům umožňuje snadno se pojistit na cesty. V rámci konverzace na Facebooku stačí virtuálnímu protějšku odpovídat na přátelské otázky směřující k cíli cesty a jejímu termínu, přičemž pojištění je takto možné jak vybrat a sjednat, tak i zaplatit.

Diskuze k článku

  • Jirka Chomat

    Chatbota máme nově i na TestPneumatik.eu zde: https://m.me/testpneumatik, pomůže na základě databáze testů vybrat vhodné pneumatiky přímo dle požadavků zákazníka – budu rád za zpětnou vazbu.