Aukro chystá velký návrat. Projekt sází na lokálnost

Steve Jobs se vrací do Aukro - Vaclav LIska

Aukro se mění. Po několika letech se do firmy vrací zakladatel. Václav Liška koupil s dalšími českými investory loni podíl a dělá z projektu kompletně lokální společnost s novými aplikacemi.

Loni se na Aukru zobchodovalo zboží za 2,2 miliardy korun. Což jsou ovšem zhruba 2 % českého e-commerce trhu. Ambicí Aukra je přitom do 3 až 5 let obhospodařit až 10 % českého trhu.

Jak? Cíle chce dosáhnout maximální adaptací na české podmínky. V tuto chvíli dochází k vývoji a předělání platformy, na kterou se budou migrovat data během léta 2017.

Hlavně se u nás neztraťte

Z pohledu vývoje se jedná o obrovské řešení, na kterém se pracuje již přes rok. Stávající platforma je poplatná tomu, že primárně vyhovuje potřebám polských zákazníků. Podle slov Václava jsou však potřeby českých zákazníků v mnohém odlišné a z tohoto důvodu tým usilovně pracuje na nové verzi.

V roce 2003 spustil Aukro svůj portál. Allegro Group jako majitel Aukra se následně stal součástí jihoafrické investorské skupiny Naspers. Aukru se během 14 let svého působení podařilo vybudovat pozici největšího českého obchodního portálu. Během několika posledních let však tomuto mezinárodnímu projektu dochází dech a trh se začíná rozpadat na několik menších hráčů.

Podobně jako u jiných platforem bude cílem, aby se zákazník během nákupního procesu neztratil, jednoduše našel zboží, které hledá, a transakci rychle a snadno dokončil. Uživatelé se mohou těšit i na nové mobilní aplikace, které se „staví na zelené louce“ a mají zpříjemňovat nakupování.

Pod střechou aplikací Aukro se bude schovávat služba Střelto, která umožňuje vystavovat položky na prodej na několika prodejních kanálech najednou. Např. na Aukru, Bazoši, Anonci či Facebooku.

Ti méně aktivní zákazníci mohou již dnes využívat službu Aukrobot. Zabalené věci zdarma odveze, a za provizi vystaví a prodá. Na Aukru samozřejmě.

Projekt se navíc chce zavděčit e-shopům. Budou přes něj moci prodávat klidně i ty s až desítkami tisíc položek. Inspiraci si bere z podobných trhů, jako je např. Švýcarský Ricardo.ch.

Aukro cisla

40 tisíc e-shopů v ČR

V České republice je přibližně 40 000 e-shopů a z toho několik set až jednotky tisíc dělají reálně business. Zbytek z nich se v tuto chvíli k opravdu velkým prodejům nedostane. Aukro jim chce nabízet alternativu. Umožní jim, aby mohli obchodovat bez velkých vstupních nákladů.

Současný business model Aukra je založený na tom, že prodejci platí za vložení položky a následně si Aukro účtuje provizi z úspěšného prodeje. Provize je závislá na kategorii, ve které se zboží prodává. V elektru jsou to 2,5 %, v módě kolem 8 %. Další poplatky jsou individuální a týkají se zvýraznění položek.

Na spolupráci s Aukrem se mohou těšit komunity prodejců (přesněji na vzdělávací videa a další programy) i digitální agentury. Podobně jako dnes agentury pro své zákazníky spravují feedy do Heureky, Zboží a Google nákupů, budou moci spravovat feedy pro Aukro.

Další připravovanou službou jsou Certifikovaní Aukro experti. Tedy prodejní poradci, kteří budou pokrývat regiony. Firmy či lidi za nimi mohou přijít a poradit se, jak dobře prodat určitou komoditu a domluvit se buď na poradenské službě, nebo na komerční spolupráci.

aukro_experti

Aukro se vidí opravdu ve velkém. Na spolupráci s ním by se prý měly začít pomalu připravovat i platební brány, dopravci a další služby s celým obchodem spojené.

Diskuze k článku