Napůl virtuální hra z Česka plánuje dobýt svět: Kde berou Scratch Wars odvahu i ambasadory

scratch wars

Jako youtuber můžete povídat o bolístkách svých, problémech světa, řešit to, co si koupit z nejnovějších líčidel nebo oblečení, nebo se vyprofilovat jako úspěšný byznysmen. Poslední cestu úspěšně razí Jirka Král. K dosavadním aktivitám přidává další – stal se součástí “první stírací sběratelské hry na světě” s názvem Scratch Wars. Hry s virtuálním přesahem, která z Česka plánuje dobýt svět.

Zajímavá je i bez něj, teprve youtuber ji ale dodá pořádné publikum. Hra stojí na stíracích kartičkách, jejichž sílu a možnosti se dozvíte teprve po setření pole. Každá karta je unikátní, má jiné jméno a hodnoty. A nakonec jde vtipně propojit s virtuálním světem. Karty totiž obsahují QR kód a po jeho naskenování žijí bohatším životem. Třeba už proto, že si pak hru můžete užívat sami (tedy s mobilem).

Scratch Wars vyvinulo studio z Karlína Notre Game. Jde vlastně hrát i výhradně v aplikaci, ale podle tvůrců jde spíš o vyzkoušení, na hru a vymýšlení strategií je potřeba dokupovat kartičky. Prezentoval ji herní designér a ředitel společnosti Notre Game Jiří Mikoláš a podle něj ji pochválil i Peter Adkison, vydavatel světoznámých Magiců. Navíc dodává, že má hra zaryté fanoušky ze stránek Facebooku. Ještě předtím, než vůbec tito fanoušci hru viděli.

Milion prodaných karet do roka

Vývoj probíhal zhruba rok a řádově vyšel na miliony korun, bližší čísla studio zveřejnit nechce. Plánuje ale poctivě: do roka předpokládá, že ji v Česku budou hrát hráči s milonem karet.

Ještě rychleji by hra mohla vyrůst po schůzkách se společnostmi Hasbro, Spin Master nebo Upper Deck, se kterými Notre Game komunikuje a má s nimi domluvené schůzky třeba na herním veletrhu v Norimberku. “Už to, že s nimi máme schůzku, je úspěch. Pokud bychom se domluvili s jedním z velkých hráčů, hru by distribuovali opravdu globálně,” říká Jiří Mikoláš. Průmysl sběratelských karetních her dosahuje obratu řádově v miliardách eur ročně, přesto, že zůstává podle Notre Game už téměř 20 let nezměněný.

Investoři Scratch Wars věří značně. S hrou se spojil fond J&T Ventures a Petr Kasa, na poslední chvíli i podnikatel Petr Homolka, který ovládá trh s hračkami s vlastní značkou Wormelen Group. A konečně za marketingovou podporu minoritní podíl získal právě youtuber Jirka Král.

IMG_6281

Hledáme youtubera. Značka: slušného

Ten si vysloužil třeba i kartičku s hrdinou pojmenovaným po něm. Na samotné hře se sice nepodílel, jeho práce ale nastane až teď při jejím rozšiřování. Jiří Mikoláš si ho za studio Notre Game vybíral pečlivě jako “jediného slušného youtubera, protože jsme věděli, že potřebujeme zaujmout děti a zároveň nepohoršit rodiče”.

Vybral dobře. Jirka Král před pár dny překonal na YouTube hranici 800 tisíc odběratelů, počet zhlédnutí jeho videí se blíží 200 milionům a na Facebooku jeho profil sleduje 240 tisícům lidí. Všechna tahle čísla ještě rychle rostou. Ke spolupráci si ho vybírá řada firem (třeba Alza, Milka nebo Red Bull) a vedle toho rozjíždí slušné obchodní aktivity – kromě svého merchandisingu je pod jeho jménem v provozu prostor Zetko v pražském obchodním domě Kotva, kde je prodejna merchandisingu, kavárna i herna. Mimochodem, Zetko je to proto, že cílí na generaci Z, tedy lidi narozené po roce 1990. Přední český youtuber vedle toho použil svou popularitu třeba i v tištěném komiksu.

A náš verdikt na aktuální hru? Pro cílovou skupinu (především kluci mezi 10 – 15 lety) zřejmě ideální záležitost podporovaná tím, že je návod přístupný v online videích. “Máme dva pětiminutové tutoriály a celý pochopení hry tak netrvá dýl než deset minut,” slibuje Jiří Mikuláš.

To je podle našich zkušeností možné spíš pro základní pochopení hry, opravdu zapálení hráči musejí propočítávat pravděpodobnosti, riskovat a provádět relativně dost úkonů k jednomu tahu, třeba prostřednictvím speciální točny zbraně, která nahrazuje hod kostkou.

Cílem je totiž zlikvidovat protivníka sebráním jeho životů, a vzhledem k unikátnosti každé z karet a k tomu, jaké můžete použít zbraně, je třeba trochu cviku. Navíc to chvilku trvá. Každá karta má vlastní jméno, jiné hodnoty a ty zas fungují odlišně podle kombinace s různými zbraněmi.

Celý proces urychluje aplikace, kde můžete vlastní hrdiny i vylepšovat. Takové hrdiny jde pak měnit, jejich síla se přitom neztrácí.

Na nás příliš nefungovalo napětí, které má vyvolat stírání karet hrdinů i zbraní, určitě jsme ale ocenili statisíce variant jmen a jedinečné QR kódy.

Autor hry Jiří Mikoláš už vydal přes 40 deskových her a 10 aplikací a vypadá to, že ve Scratch Wars své nápady zúročil slušně.

Diskuze k článku